RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

I superform etter påske

Sist oppdatert:
Det kan virke vanskelig og ikke alle får det til, men veien til virkelig god form er ikke umulig.

(SIDE2:) Særlig ikke om du følger noen enkle og nyttige råd fra vår mann i LA.

Siste nytt fra Side2.no: Klikk for å se forsiden nå

Tren det du liker
Dette kan kanskje høres hyggeligere ut enn det er ment, og med at du bør trene det du liker så mener jeg ikke at sofaen er der du bør parkere (om det er der du liker deg best), men at du bør drive med ting du kan tenke deg å trene mer enn én gang..

Om du for eksempel ikke kan fordra Pilates, men du har hørt at det er bra, så IKKE tren det! Å tvinge seg til å drive med noe resulterer bare i dårlig utførelse, og at du mest sannsynlig finner på unnskyldinger for ikke å trene det etter hvert likevel.

SE OGSÅ: Slik kan du trene over alt

Kalorier er ikke farlig
Myten om du legger på deg av å spise noe som inneholder en eneste kalori er så feil at den forhåpentligvis ikke trenger å bli forklart mer enn at den er feil.

For å bygge og opprettholde muskulatur, i tillegg til å vedlikeholde en sunn kropp, må man innta en viss dose kalorier (energi) i løpet av et døgn. Om kroppen blir utsultet på en ekstrem lavkaloridiett over lengre tid vil du begynne å føle deg slapp og yte mindre, noe som igjen vil gi dårlig effekt på treningen.

TIPS:Få sprettrumpe og flat mage

I tillegg kan det å ikke unne kroppen kalorier gi en «krigsrasjon»- effekt, som gjør at kroppen din begynner å forbrenne mindre og plutselig kan du ikke spise noe som helst uten å legge på deg..

Å spise ofte, mindre måltider er en god matplan-løsning, men det behøver altså ikke alltid være helt kalorifattig.

Les min blogg her

Tren hardt og variert
Å stå og tenke på hva du skal gjøre i morgen eller hva du skal ha til middag, mens du trener, er feilen nummer én til mange som trener. Når du er på helsestudioet eller ute og løper så er det kun treningen og kroppen din som bør stå i fokus, ingenting annet. Å ha tankene andre steder er lite nyttig, og er med på ødelegge mulighetene dine til å komme i virkelig god form.

Intensiteten (hvor mye du gir) på treningen er mer med på å avgjøre hvor bra form du får enn hvor ofte og lenge du trener. I tillegg til at du helst bør gi mer eller mindre 110 prosent så lenge du er på treningen, bør du også variere hva og hvordan du trener. Bytt på rekkefølgen på øvelser, type trening, lengden på øktene, osv. Ikke få treningsprogrammet ditt til å bli en vane som kroppen venner seg til og dermed ikke lenger får et kick og glede av.

Ikke drikk alkohol
Med unntak av litt vin er det å innta alkohol bare ødeleggende for kroppen din og noe du bør styre så mye som mulig unna, om du ønsker å komme i virkelig god form. Alkohol tørker ut kroppen din, gjør at du ikke orker trene på en dag eller to, og gir deg ofte et skikkelig kalorisjokk (av den mindre gunstige typen).

Det går an å ha det gøy også uten alkohol, og morsommere blir det i tillegg når du begynner å se effekten av å drikke mindre.

Følger du rådene mine riktig, vil du være et godt stykke på vei mot virkelig god form, men alt er selvfølgelig opp til din egen innsats og vilje. Bare du kan og vet det som virkelig må til for å nå dine mål.

Hilsen Cornelis i LA

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere