RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ignis venter på første ordre

Sist oppdatert:
Thomas Ramm og Ignis venter fortsatt på den første store ordren fra Korea og hadde heller ikke noe nytt angående Smartnet. iMarkedet.no snakket med selskapet etter gårsdagens tall:
Even Zimmer i Ignis Photonyx opprettholder det han tidligere har sagt. Korea Telekom har bekreftet at de vil bygge ut 200.000 fiber linjer i inneværende år. Ignis venter fortsatt at en eventuell ordre vil komme i andre halvår og tror at Korea Telekom vil tildele oppdraget med utbyggingen av linjene til to leverandører med to standarder.

WDM-standarden innen passive optiske nettverk (PON) vil bli en av standardene, det har Korea Telecom bekreftet tidligere. Zimmer sier til iMarkedet.no at det vil bli ren gjetning på hvor stor andel av de 200.000 linjene som vil bruke WDM-PON. Aktørene venter at xPON vil bli den dominerende standarden på kort sikt.

Det er særlig i det amerikanske og asiatiske markedet at fiberoptiske linjer er på vei til å bli den dominerende standarden. I Asia er det Japan som er det ledende markedet for såkalt Fiber-To-The-Home-løsninger (FTTH). Landet installerte rundt 100.000 FTTH tilkoblinger i måneden i 2005, og venter at antall linjer vil øke i årene fremover.

I Korea er fiberoptiske internettlinjer på stor fremmarsj og her er utviklingen av WDM-PON standarden kommet lengst. Korea Telekom har tidligere uttalt at de vil legge ut fiberlinjer som baserer seg på denne standarden allerede i 2006.

I det amerikanske markedet er de store teleselskapene i ferd med å bli presset av kabelselskapene når det gjelder internettlinjer.

Derfor har flere av de største teleselskapene allerede uttalt at de kommer til å satse på neste generasjons internettlinjer. Et selskap som Verizon har sagt at de begynner å satse på fiberoptiske linjer og at de ser på WDM-PON som et fremtidig satsningsområde.

I resten av verden er fortsatt kobberlinjer og kabellinjene de som dominerer markedet, men de fiberoptiske løsningen er også på fremmarsj i disse områdene.

Må være på banen

Fortsatt gjelder det å være på banen allerede innenfor Fiber to the Home-satsningen (FTTH). Det er langt dyrere å skulle starte på nytt, og de som ikke har et produkt allerede ligger mange år etter.

- Vi har fått veldig mye mer enn hva de andre aktørene på markedet har fått gjennom sine investeringer, sier Even Zimmer adm. direktør i Ignis Photonyx til iMarkedet.no.

Gjennom kjøpet av det koreanske selskapet Fira har Ignis Photonyx posisjonert seg innenfor alle standardene av passive optiske nettverk, og sier de nå at de har truffet med timingen. Photonyx fremstår nå som en leverandør med en bredere produktportefølje som kan dekke veksten innen de to fremtrendene standardene xPON og WDM-PON.

Ignis Photonyx kjøpte i midten av desember i fjor rundt halvparten av aksjene i Fira.

- Vi skulle gjerne gjort det, men det er nok ikke noen aksjer til salgs, svarer finansdirektør i Ignis Geir Gjørva på iMarkedet.nos spørsmål om de kommer til å kjøpe de resterende aksjene i Fira.

Grunnleggeren og den anerkjente Dr. Moon er fortsatt den nest største aksjonæren i Fira, etter Ignis og blir omtalt som en stor ressurs for selskapet med en enorm kontaktnettverk.

Guider ikke

Ignis sier de ikke kommer til å gi noen guiding for verken omsetning eller resultat i Ignis Photonyx. Selskapet skrev i kvartalsrapport at omsetningen i 2006 blir langt bedre enn i 2005. Det eneste målet er at Photonyx skal gå i break-even i løpet av 2006. De vil ikke si noe om når dette vil skje, annet enn at break-even skal skje i 2006.

Det er gjennom avtalene med LG-Nortel og Samsung at Ignis regner med å kunne få levere passive optiske nettverk til Korea Telekom. Disse avtalene kan gjøre at Photonyx kan få langt bedre omsetning i 2006 enn de hadde i 2005.

Ikke noe nytt rundt Smartnet

Det har tidligere blitt hintet frempå at Smartnet-divisjonen i Ignis kan komme til å bli solgt. Ignis sier fortsatt at de ikke har kommet videre i prosessen med Smartnet, men venter at denne systemsatsningen vil bli noe annerledes i tiden som kommer.

Adm. dir Thomas Ramm i Ignis sier til iMarkedet.no at systemdelen i Ignis, Smartnet, kan være i en annen setting i løpet av et års tid.

- Smartnet er et super godt drevet selskap, og det er ikke slik at vi absolutt vil kvitte oss med den, men kan komme til å ønske å fokusere mer på teknologidelen, sier Ramm.

Omsetningen pr. konsulent falt noe i fjerde kvartal siden selskapet begynte arbeidet med noen utviklingsprosjekter. Smartnet venter at omsetningen pr. konsulent vil øke i 2006.

Utviklingsarbeidet skal gjøre selskapet unike og de enklere kan løse problemer med mindre ressurser.

- Det gjelder å tore å dra av lite grann, sier Ramm til iMarkedet.no.

Ignis Display

For å ikke øke risikoen innen telekomdelen innen teknologidivisjonen har Ignis har valgt å fortsette satsningen på innen neste generasjon tv-er med å splitte ut Display-delen i et eget selskap. Selskapet skal ekstern finansieres og Thomas Ramm har som mål å få inn en strategisk partner. I løpet av første halvår skal finansieringsplanen være på plass, etter at teknologien har demonstert at de holder "Proof of Concept".

Ignis Display blir et rent forsknings- og utviklingsprosjekt, og selskapet ser for seg at de kommer til å bruke rundt en million i måneden de neste tolv månedene. Det er viktig at Ignis kan vise at teknologien er skalerbar, og de åpner opp for å finne en ekstern partner til denne delen.

Ramm sier de foreløpig er åpne for flere løsninger, men håper at en eventuell samarbeidspartner kan bli laserlysleverandør, Fellesnevneren for aller er at partneren må være villig til å satse penger på prosjektet.

- Vi er ute etter å finne en partner til prosessen vi skal igjennom, men vi ser på flere løsinger, sier Ramm til iMarkedet.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere