Gå til sidens hovedinnhold

- Ikea driver moralsk dumping av verste sort

Geir Pollestad (Sp) mener Ikea tilsniker seg gratis reklame ved å lokke kundene til Facebook - for Unicef.

Stortingsrepresentanten fra Bryne innleder sin blogg onsdag fornøyd med å rose Ikea for «jevnt over lave priser og godt utvalg særlig på alt som handler om oppbevaring».

Men så fyrer han løs:

««Sjekk inn» på Ikea på facebook og du har bidratt til 1 krone til verdens fattige barn. Da er det bare å stappe innpå med kjøttbullar og billige bokhyller med verdens beste samvittighet. Eller er det så enkelt,» spør Sp-politikeren.

- Moralsk dumping
Selv har han dette svaret:

«Jeg mener IKEA driver moralsk dumping av verste sort. De får mye markedsføring når kundene sjekker inn og beløpet de betaler er skammelig lavt.»

Les hele bloggen til Pollestad her

- Nærmest gratis reklame
Pollestad påpeker at Ikea henger seg på en organisasjon som klinger positivt hos de fleste - og kommer med denne påstanden:

«Ikea bruker altså en symbolsk donasjon til verdens fattige for å skaffe seg selv tilnærmet gratis reklame.»

Han mener Ikeas bidrag til Unicef burde vært på høyden med det de ville funnet på å gi om de skulle belønne kunden for å «sjekke inn» på selskapet på Facebook - og kommer med en klar oppfordring til Ikea:

- Øk beløpet til 20 kroner
«Jeg mener IKEA bør skjerpe seg og straks øke beløpet til 20 kroner.»

Men det akter ikke Ikea å gjøre - i alle fall ikke nå:

- Vi tar med oss innspillene, og når kampanjeperioden er over skal vi sette oss ned og sammen se på utviklingsmulighetene, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Christian Thommesen hos Ikea Norge til Nettavisen.

Han viser til at prøveprosjektet med Ikea ble satt i gang i juni.

- I stedet for å velge en kommersiell løsning med et spesialtilbud til våre kunder, ønsket vi å prøve ut en variant der vi i stedet engasjerer kundene og at vi som selskap gir et bidrag til en av våre samarbeidspartnere, Unicef, sier Thommesen.

- Pollestad kjenner ikke til omfanget
Prosjektleder Elisabeth Rytterager hos Unicef mener Pollestad konkluderer for tidlig:

- Pollestad ser ut til å konkludere rundt Ikeas humanitære engasjement, uten å kjenne omfanget av dette. Samarbeidet mellom Ikea og Unicef har vært forankret globalt siden 1990-tallet, og Ikea er i dag Unicefs største støttespiller innen næringslivet, sier Rytterager til Nettavisen.

Hun viser til at Ikea støtter Unicef med 180 millioner dollar i perioden 2000 til 2015, noe som vil hjelpe anslagsvis 80 millioner barn og 10 millioner kvinner, særlig i områder der Ikea har virksomhet.

- Det er nok enklere å kritisere de bedriftene som gjør noe på samfunnssiden, fremfor de som ikke gjør noe i det hele tatt, sier Rytterager.

- Ikke gratis reklame
For Unicef er «sjekk inn» på Ikea via Facebook en liten del av et ellers omfattende samarbeid, presiserer hun.

- Også i Norge bidrar Ikea med millionbeløp årlig til Unicef. Dette langvarige engasjementet rimer dårlig med Pollestads antydning om gratis reklame.

Rytterager er også helt tydelig på at Unicef ikke ville ikke lånt ut sitt sterke merkenavn hvis det kun var denne kampanjen samarbeidet skulle basere seg på.

- Fokuset er å gi barn tilgang på livreddende helsetjenester, samt et tilfredsstillende skoletilbud som kan hjelpe dem ut av fattigdom, sier hun.

Reklame

Her kan du levere Vikinglotto

Kommentarer til denne saken