RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikea og Coop: Advarer mot svindel-mail


Ikea utsettes til stadighet for svindel(forsøk).
Ikea utsettes til stadighet for svindel(forsøk). Foto: Ro/action Press/rex/shutterstock (Shutterstock)
Sist oppdatert:
Ikea deler IKKE ut 10.000 gavekort!

Møbelkjeden Ikea er nok en gang utsatt for svindel(forsøk).

Fire dager før jul har mange fått mailen «Benytt dette spesielle tilbudet fra IKEA» inn i innboksen, hvor det står at møbelkjeden skal dele ut 10.000 gavekort.

- Ren svindel - slett mailen!

- Dette er ren svindel, slett mailen, sier pressekontakt hos Ikea, Gudrun Lægreid, til Nettavisen.

Møbelkjeden er dessverre vant med (forsøk på) svindel.

Gudrun Lægreid i Ikea.

- Vær obs på mistenkelige epost-adresser, om du bes legge igjen opplysninger om deg selv eller kontoen din, og om du premieres for å svare raskt. Det er garantert lureri, sier hun.

«Deler ut 10.000 gavekort»

I eposten som nå er i omløp heter det at:

«Verdsatte klient

2017 har vært et flott år for IKEA. Vi har kontinuerlig tilstrebet å tilby kundene våre det aller beste av priser, kvalitet og service. Og det har lønnet seg! Nok en gang har vi blitt stemt fram som Norges toppforhandler av møbler. Ingenting av dette ville vært mulig uten dere, kundene våre! Som et tegn på vår takknemlighet har vi bestemt oss for å dele ut 10 000 gavekort til en verdi av 2 000 kroner hver. Disse kan løses inn i hvilken som helst butikk i hele landet.

Gaven din er innpakket og klar til sending. Du finner flere opplysninger på følgende nettsted: XXX

Ta vare på deg selv, og takk for at du bruker IKEA for dine møbelbehov.

Varm hilsen

IKEA, nettavdelingen»

Coop er også rammet

Bjørn Takle Friis hos Coop.

Også Coop opplever mail som sendes ut med tilbud om gavekort, her pålydende 5000 kroner.

- Vi advarer mot samme type Mail. De vi har mottatt er med gavekort på 5000. Vi opererer ikke med slike lokkekampanjer og dette er altså svindel, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis til Nettavisen.

Han tilføyer at sterke merkenavn stadig oftere utnyttes:

- De utnyttet for å lure kunder til å abonnere på dyre tjenester uten at folk er oppmerksomme på hva de går med på ved å klikke på lenkene, advarer han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere