*Nettavisen* Nyheter.

Ikke helt til å stole på

Forsøket på å lage bilnavigasjon til sjøs er bare delvis vellykket.

12.10.07 09:49

Garmin har lenge hatt noen av de mest populære, rimelige plotter/ekkolodd-modellene på markedet. I år er det duket for en helt ny serie, der Garmin 420 og 420s overtar rollen som innstegsmodell.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nå skulle man tro at det var fristende for Garmin å kjøre videre i sikre spor. I steden representerer den nye modellserien et kraftig brudd med tidligere Garmin-standard. Ikke bare når det gjelder kart- og navigasjonsvisning, men også med betjenings- og menylogikk.

Derfor vil en tidligere Garmin-eier slett ikke være på hjemmebane når man trykker på-knappen for første gang.

Denne testen er levert av Kastloss.no.

Laget for nybegynnere
Det første du merker deg er at Garmins vante menystruktur er endret; det er slutt på fanemenyene og i stedet har du fått et hierarki med hoved- og undermenyer. Noe de fleste riktignok lett venner seg til.

Mer overraskende er det at de fleste tradisjonelle navigasjonsvisninger er en saga blott: Dette gjelder for eksempel motorveivisning, kompass med styrehjelp mot veipunkt og tripplogg.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Terje Bjørnsen)

Kanskje er det Garmins suksess på bilnavigasjons-fronten som slår inn. For etter hvert som vi bruker Garmin 420s, sitter vi igjen med en følelse av at det nye Garmin-oppsettet i stor grad forsøker å gjøre det enklest mulig for helt eller nesten ferske båteiere å finne veien rundt i skjærgården.

Dette er mest merkbart når du går inn i menyen og velger kartvisning. Her kan du velge mellom et tradisjonelt navigasjonskart, et fiskekart som bare viser dybdekoter og loddskudd, samt navigatør 3D eller Fish Eye 3D.

Feil side av staken
Den aller viktigste nyvinningen i Garmin 420s er imidlertid utvilsomt muligheten for såkalt Auto Guidance. Kort fortalt kan du velge et punkt du ønsker å kjøre til, og basert på informasjon om båtens sikre dybde- og høydeklarering, legger plotteren opp en rute for deg ved hjelp av valget guide til.

Generelt sett kan man si seg relativt fornøyd, for i de fleste tilfellene viser plotteren deg en trygg vei til målet. Imidlertid gjør den av og til noen merkelige avstikkere, og bryr seg ikke mye om å passere på korrekt side av sjømerker så lenge dybden er ok.

Vi støtter forslaget om å bruke teknologien som en stifinner, men at godt sjømannskap vinner over den lilla linjen i kartet når det oppstår en meningsforskjell.

Større skjerm, takk
Med sin relativt lille 4-tommers skjerm og en moderat oppløsning på 320x240 piksler, er nok ikke basismodellen Garmin 420s mest egnet til å demonstrere fordeler og eventuelle ulemper med Garmins nye kart- og ekkoloddvisninger.

Vi ser klart at disse visningene kan gjøre det enklere å orientere seg. Imidlertid ville vi nok heller valgt en modell med større skjerm for å få fullt utbytte av teknikken.

Selv om det ser fancy ut, er vi mer skeptiske til nytteverdien av satellittbilder på Garmin 420s. Først og fremst fordi visning av bilder senker oppdateringshastigheten på skjermen merkbar, men også fordi vi synes de elementene som er viktig for navigasjonen, er enklere å tyde i kart- enn i bildeform.

Vi savner en mulighet til å bla gjennom de viktigste skjermbildene via en hurtigknapp. Nå må du inn i menyen hver eneste gang du vil endre visning.

Klikk på bildet for å forstørre.

Enklere, tross alt
420-modellen er bare kartplotter, mens 420s også har et 500W, 50/200 kHz ekkolodd med hekksvinger. Har får du de vanligste visningsmulighetene, og for en fritidsbåtskipper eller hobbyfisker bør dette være greit nok.

Alt i alt får du mye funksjonalitet til de rundt 5000 kronene Garmin 420s koster i forretningen. Kartbrikkene koster fra ca. 2500 til 3200 kroner, og ønsker du en versjon med ekstern antenne må du legge på ca. 600 kroner.

Om vi ikke er like begeistret for alle de nye funksjonene, og savner noen av de gamle, synes vi likevel Garmin 420s representerer et fremskritt blant de rimelige kartplotter/ekkoloddene. Den gjør det enklere for vanlige båtbrukere å ferdes på sjøen.

Glad i båtliv? Sjekk Nettavisens båtmagasin og Kastloss.no.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.