RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ikke la deg lure i butikken

(Pressefoto)
Sist oppdatert:
De beste mobiltilbudene er som regel et helt annet sted, mener PT-direktør Willy Jensen.

[Mobilen.no]: Det norske mobilmarkedet anno 2010 kan virke forvirrende for mange vanlige forbrukere.

Skal du kjøpe en subsidiert mobiltelefon med abonnement og binding hos de store el-kjedene som Elkjøp, Expert eller Euronics, har du kun noen få utvalgte operatører å velge mellom - fortrinnsvis Telenor og NetCom. For å velge en annen operatør må du kjøpe en mobil til full pris uten binding eller subsidiering.

En fersk SIFO-rapport viser at abonnementene du blir tilbudt ved kjøp av ny telefon med binding langt ifra er billigst i bruk.

- Dårlig valgfrihet i butikken er en ulempe for forbrukerne, og de kan gå glipp av gode abonnementstilbud. Bevisste forbrukere bør derfor også vurdere andre salgskanaler, i praksis internett, for å øke valgfriheten, sier direktør Willy Jensen i Post- og teletilsynet (PT).

Sperrer ute 14 operatører

I SIFO-rapporten som har fått navnet "Bundet til mobilmasten" kommer det frem at kun fire av totalt 18 operatører på privatmarkedet er representert i butikkene. Det utelukker rimelig mange valgmuligheter for deg som mobilbruker når du skal velge abonnement, også de som kanskje er billigst i forhold til ditt forbruk.

PT anbefaler å bruke deres tjeneste Telepriser for å finne et billig abonnement. Mobilen.no har en tilsvarende tjeneste kalt Ringepriser som også tar hensyn til operatørenes tilleggstjenester, som datapakker, SMS-pakker og familie-tjenester.

Deretter sier PT at du kan se om du får kjøpt en subsidiert mobiltelefon med dette abonnementet. Hvis ikke bør du vurdere hvorvidt det lønner seg å kjøpe telefonen til full pris, noe som ofte er tilfellet.

Les også: PTs troverdighet svekket?

"Låst fast" til Telenor og NetCom

Kobling mellom operatør og butikk er et sentralt poeng i den omfattende rapporten. Noen butikker selger eksklusivt enten Telenor eller NetCom-abonnementer, og ofte har operatørene eier-interesser i butikkene. SIFO har ikke klart å kartlegge hvor stor betydning dette har for operatøren, men registrerer at dette er med på å holde de mindre - og billigere - aktørene ute fra butikkmarkedet. Dermed gjenstår internett som den primære salgskanalen for små operatører.

- Bindingen mellom butikk og operatør gjør det vanskelig for andre mobilselskaper å komme til med sine tilbud. Den begrensede valgfriheten har opplagt negative konsekvenser for forbrukerne, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Les også: - Vil forby subsidierte mobiltelefoner

Operatørlås til besvær

Det er riktignok ikke helt uproblematisk å handle på internett heller, i alle fall hvis du er på utkikk etter ny mobil. Mange av nettbutikkene selger mobiltelefoner som er låst til en operatør (som regel Telenor eller NetCom), men ikke alle er like flinke til å opplyse om det.

Operatørlåsen er ment å gjelde i bindingstiden på ett år dersom du kjøper en subsidiert mobiltelefon.

- Opplysninger om operatørlås er vesentlig informasjon som forbrukeren skal vite om når han kjøper telefonen. Bransjen burde for lengst ha sørget for at operatørlåsen forsvinner automatisk etter bindingstiden, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet.

En operatørlås kan fjernes manuelt, men det krever en viss teknisk innsikt.

Her kan du lese rapporten fra SIFO

Slik gjør du

Tipset fra Post- og teletilsynet, Forbrukerombudet og Forbrukerrådet er altså å bruke internett for alt det er verdt når du skal bytte abonnement eller kjøpe ny mobil.

Nytt abonnement? Sjekk abonnementskalkulatoren Ringepriser

Ny mobil? Finn den billigste prisen med Prissøk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere