*Nettavisen* Nyheter.

Ikke mer sex og idealkropp

Foto: TONI ALBIR/EPA/SCANPIX

Nye rettningslinjer krever at reklame som rettes mot barn og ungdom viser et sunt og variert kroppsbilde.

(SIDE2): Nye etiske retningslinjer for motebransjen ble lansert på en konferanse i Oslo tirsdag. Nå kreves det at reklamen som rettes mot barn og ungdom viser et sunt kroppsideal og et variert kroppsbilde, melder NTB ifølge VG.

Urimelig kjøpepress

Mange mener at reklamen i dag utsetter de unge for et urimelig kjøpepress og at det fokuseres for mye på sex og hvordan idealkroppen skal se ut.

Veldig positiv

Det var Samarbeidsforumet Motebransjens Markedsføring (SMM) som lanserte de nye retningslinjene. SMM består av Forbrukerombudet, Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH), motemagasinet Tique, Kreativt Forum og etikkfaglig kompetanse fra Universitetet i Oslo.

Forbrukerombud, og initiativtaker til retningslinjene, Bjørn Erik Thon, er svært positiv til forandringene.

- Jeg har stor tro på at de etiske retningslinjene vil øke den etiske bevisstheten i motebransjen. Vi ønsker med vårt arbeid å fokusere på de gode eksemplene i motebransjen - de som viser at god markedsføring og god etikk kan kombineres, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.