*Nettavisen* Nyheter.

Ikke tell kalorier!

Foto: (Foto: Shutterstock)

Det er nemlig umulig selv for ekspertene å telle riktig.

20.04.09 13:20

(SIDE2): Grunnen til at kaloritelling ikke er den smarteste måten å begrense inntaket ditt på er at det er så lett å telle feil. Ifølge en amerikansk undersøkelse teller 67 prosent av amerikanerne kalorier når de kjøper mat, mens hele ni av ti faktisk ikke har peiling på hvor mange de trenger i løpet av en dag. Undersøkelsen er gjort på vegne av det amerikanske Helsedirektoratet, melder WebMd.

Undersøkelsen viser også at vi rapporterer om et mye mindre kaloriinntak enn hva vi faktisk får i oss.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Og hvor havner de ekstra kaloriene? Jo rett på sidebeina. Det er mange grunner til at vi underdriver inntaket vårt på å store porsjoner ser ut til å gjøre at vi underdriver hva de faktisk inneholder. Er du overvektig er også risikoen for at du underdriver kaloriene i måltidene dine stor, ifølge forskere.

Umulig selv for eksperter
Til og med dem som skal ha greie på det, ernæringsfysiologene selv, klarer ikke alltid å gjette hva et måltid inneholder og da 200 ernæringsfysiologer skulle finne ut av kaloriinnholdet i fem ulike retter var det store avvik.

De skulle gjette på hva en lasagnerett, Cæsar salat med kylling, tunfisk salat en bifftallerken og en hamburgermeny med løkringer inneholdt av kalorier. Deres antakelser var feil i de fleste tilfellene og noen av måltidene inneholdt dobbelt så mange kalorier som ernæringsfysiologene forespeilet.

- Den eneste grunne til at mange fortsatt teller kalorier er fordi det er blitt en vane, sier Steven Aldana, PhD, professor i livsstil og medisin ved Brigham Young University. Han har også skrevet boka

- Fordi det er vanskelig å teller kalorier utenfor et laboratorium så er det lurt å velge andre metoder for å begrense energiinntaket ditt.

Her er noen fremgangsmåter som er mer effektive:

- Spis mindre måltider
Det viser seg at det er lett å glemme at store porsjoner inneholder flere kalorier. Dessverre viser studier at dersom vi får en større porsjon mat enn det vi vanligvis orker eller spiser så spiser vi opp all maten allikevel.

Da forskere fra University of Illinois serverte mye større porsjoner så spiste hele 45 prosent mer mat. Det fins uansett et unntak: Du kan gjerne spise mer grønnsaker! Det utgjør nesten ikke kalorier og er sunt for deg.

Spis langsom mat
Istedenfor å telle kalorier så kan du heller spise mat som brenner kalorier. Noen typer mat bruker vi mer energi på å bryte ned, sier John Berardi, PhD, CSCS, president of Precision Nutrition, og forfatter av «The Metabolism Advantage». et eksempel er helkorn brød istedenfor loff. Spis mat med høyt protein- og fiberinnhold.

Spis riktig mat
Det meste av kaloriinntaket vi ikke trenger kommer fra godteri, dessert, brus og alkohol. Ytterligere fem prosent kommer fra snacks og fruktdrikker. spis mer frukt og grønnsaker og fullkornprodukter.

Alt i alt bør du ikke telle kaloriene, men du bør la alle kaloriene telle.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.