RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Illustrasjon: - Ikke den beste måten å tjene penger på

Sist oppdatert:
Knapt noen bruker illustrasjon lenger. - Mangelen på penger gjør at bransjen satser trygt, mener amerikanske Laurie Rosenwald.

- Jeg kan ikke se inn i fremtiden. Jeg bekymrer for den. Når økonomien er trang og dårlig, gjør folk det som er trygt. Sammenliknet med andre, er min illustrasjon veldig lite trygg, men veldig kunstnerisk, sier Laurie Rosenwald.

Den amerikanske designeren og illustratøren er irritert. Hun er forbannet over designbransjens feighet og over at fotografene utkonkurrerer illustratørene.

- Det irriterer meg grenseløst at fotografene... – hva gjør de? Trykker på en knapp, sukker designer Laurie Rosenwald og vet at hun kommer til å erte på seg en haug med fotografer.

Men at reklamebyråene synes at illustrasjoner blir for utrygt og kunstnerisk å bruke, synes hun er en uting. Flere ganger har hun tegnet for en jobb, der oppdragsgiver til slutt satser på et foto.

På 50- og 60-tallet var det gjevt å være illustratør. Det var prestisje å være ansatt i et reklamebyrå. Rosenwald mener at illustratørene tok ut omtrent det samme beløpet i honorar da som nå. Bransjen var dessuten totalt preget av menn. I dag er flertallet ved Parsons School of Design i New York, der Rosenwald har vært professor, kvinner.

- Jeg tjener ikke enorme pengesummer. Men jeg klarer meg. Jeg hadde flaks og kjøpte loftet på Manhattan i 1981, da det var billig. Jeg bruker ikke mye penger. Dette er ikke den beste måten å tjene penger på, sier Rosenwald.

Regnskapsføreren har forklart for Rosenwald at en av grunnene til at økonomien er så dårlig om dagen er at alle design- og reklamebyråene sparer.

- Regnskapsføreren min fortalte med at reklamebyråene har laget budsjett på forhånd og at det er en av grunnene til at økonomien er så dårlig. Når økonomien er dårlig blir det lite morsomme kunstting. Men jeg hadde det veldig moro på 80-tallet, forteller Rosenwald.

80-tallsmimring er ikke likevel ikke bare bra. Rosenwald advarer mot "Egosurfing". Det er suksessforfatteren Douglas Couplands begrep, amerikaneren som skrev Generasjon X, og betegner handlinger der man søker på sitt eget navn på Internett.

En gang søkte hun på sitt eget navn. Hun fant en person som hadde laget en poster og skrev ved siden av posteren at den var inspirert av Laurie Rosenwald.

- Posteren var grusom. Og han skrev at jeg var en designer som var stor på 80-tallet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere