Ingen anmeldelser av «Starcraft II» før lansering

Activision Blizzard sender ikke ut spill til pressen før lansering.

23.07.10 19:42

27. juli er det duket for lansering av årets kanskje største strategispill, «Starcraft II». Oppfølgeren til et av verdens mest solgte strategispill har latt vente på seg, men deg som gjerne vil lese noen anmeldelser før du eventuelt kjøper spillet, må vente enda litt lenger.

HTML EMBED

Utvikleren Blizzard kommer ikke til å sende ut spillet til pressen før lansering, skriver nettsiden Eurogamer.

Årsaken skal være at nye Battle.net og tjenestens onlinefunksjoner er så integrert i spillet at det både ville være upraktisk og lite ønskelig at pressen vurderer spillet før serverne er oppe og går.

I tillegg bekrefter designer Dustin Browder overfor VG247.com at spillet vil bli oppdatert med en patch allerede på lanseringsdagen. Den planlagte oppdateringen har sørget for at Blizzard fikk litt mer tid til å finpusse «Starcraft II» selv etter at spillet gikk i «trykken».

Ikke uvanlig

Dette er ikke en uvanlig praksis fra Blizzard, snarere tvert om. Utvikleren er kjent for å gjøre spill og innhold tilgjengelig for fans og presse på samme tid. Blant annet legges gjerne forhåndstester av spill til BlizzCon-messen, hvor spillerne får teste programvaren samtidig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Blizzard)

Blizzard har de senere årene også foretrukket den åpne spillmessen Gamescom i Tyskland fremfor den lukkede bransjemessen E3 i Los Angeles som arena for å avduke sine nyheter.

Kostet 100 millioner dollar

«Starcraft II» er et av verdens mest kostbare å utvikle, ifølge avisen Wall Street Journal (abonnement kreves). Avisen skriver at det har kostet Activision Blizzard svimlende 100 millioner dollar å utvikle det tredelte spillet, skriver Gamespot. Lanseringsbudsjett og reklamekampanjer kommer da i tillegg.

Det originale «Starcraft» ble lansert i 1998, og vokste seg til å bli et av de største spillene til PC noensinne med elleve millioner solgte eksemplarer. Activision Blizzard regner dermed med å få pengene tilbake.

Forventer tidobling

Toppsjef Bobby Kotick har uttalt at «Starcraft II» er et av selskapets såkalte «mulighetens pilarer» sammen med «Call of Duty», «Guitar Hero», «World of Warcraft», «Diablo», et nytt MMO-spill og Bungies nye spill.

Kotick regner med at «Starcraft II» vil dra inn mellom 500 millioner og 1 milliard dollar i løpet av spillets levetid, skriver nettsiden. Selskapet kan med andre ord tidoble innsatsen dersom forventningene slår til.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.