RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingen grim åpning

Foto: Bjørn Audunn Bløndal
Sist oppdatert:
Norges første designhotell var en suksess allerede før åpningsfesten.

(SIDE2): Nesten tre måneder etter at designhotellet Grims Grenka tok imot sine første gjester er åpningsfesten endelig unnagjort.

- Vi ville ha resultatet så bra som mulig før åpningen, forklarer direktør Atle Hovde noen timer før den siste festkvelden skal gjøres unna.

Les også: Oslo-hotell fikk plass i designbibel

Noen rom er ennå ikke helt innflytningsklare og en suite på toppen av hotellet er heller ikke ferdig, men hotellet har allerede blitt en suksess.

- Responsen har vært over all forventning. Det er fullt hver dag og i restauranten og barene går det også unna i et tempo vi aldri hadde drømt om.

Wallpaper fornøyd
Grims Grenka har vært et krevende prosjekt å få på beina, innrømmer Hovde. Men ting har bare tatt tid, særlig siden håndverkere har vært en mangelvare det siste året.

Når Norges første designhotell først åpnet har det ikke manglet på omtale. Bare et hotell fra New York har fått den samme oppmerksomheten det siste året. Responsen har i tillegg vært overveldende fra alle kanter. Gode kritikker i norske aviser er selvfølgelig positivt, men for en uke siden oppdaget direktøren at hotellet er kommet på en eksklusiv liste hos trendmagasinet Wallpaper. I siste utgave er Grims Grenka rangert blant verdens 50 beste forretningshoteller.

Viktige detaljer
Hovde tror en blanding av produktet, konseptet og menneskene som jobber på hotellet har gjort oppstarten til suksess.

- Det hjelper ikke å male en vegg hvit og sette en kul stol foran, et designhotell må vise frem et gjennomført resultat. I tillegg er det viktig å ha de beste folkene, og folk med erfaring, forklarer Hovde.

Les også:- Designbløff i København

Ellers ligger mye av suksessen i detaljene, påpeker en engasjert hotellsjef. Han trekker frem tilbudet som venter gjestene på rommet, for her finner du ikke en minibar, men en maxibar.

- Her finner du det beste du kan få av øl, vann, vodka og brunt brennevin. Folk blir fristet av tilbudet og de handler som bare det, kan sjefen konstatere.

Hovde forteller om badekar som er plassert midt i rommet, muligheten til å plugge mp3-spilleren til en flatskjerm og høyttalere, eksklusive toalettartikler og uante muligheter til å justere lyset på rommet.

- Det handler om å være best helt ned på detaljnivå, presiserer han.

Et eventyr – også for gjestene?
Med sitt spesielle navn håper direktøren at oppholdet blir av den eventyrlige sorten. For et designhotell handler det om å skille seg ut, og navnet Grims Grenka var en god start.

Hittil har interessen fra utlandet vært spesielt stor, og 60 prosent av belegget står disse for. Etter snart tre måneders drift ser Hovde at designfolket allerede er en stor kundegruppe. På Grims Grenka finner de også alt på et sted, hevder han.

- Her finner gjestene likesinnede. Det gjør at det at jeg ikke er bekymret for fremtiden. Det vil alltid være rom for et hotell som dette i Oslo, med rom som folk er villig til å betale for.

Etter lang fartstid i reiselivsbransjen så Hovde at det var et marked for et designhotell i Oslo. Den tidligere Lyn-spilleren har med Grims Grenka vunnet sin største seier, så langt.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere