RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ingen sex, ingen venner, bare jobb

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Kommer du deg gjennom dagen på kaffe, sukkerrush og lukten av dårlig samvittighet?

(SIDE2:) Den britiske Dr. Frank Lipman har skrevet om tilstanden i boken «Spent». Men boken har også underittelen «End Exhaustion And Feel Great Again».

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Når dagen er slik
Ifølge Dr. Lipman er hans typiske pasient slik;

- Når klokka ringer, stønner Emily og klasker ned snooze-knappen. Så ligger hun der og frykter for neste ring og hun føler seg utslitt før hun har kommet seg ut av sengen, skriver han.

Han fortsetter videre;

- Emily har gusten hud og flatt hår, litt hovne øyne og satser på at koffein, sukkerholdig snacks og karbohydrater skal få henne gjennom dagen. Hun har konstant dårlig samvittighet for alt hun ikke får gjort eller orker å ta tak i. Men hun gir seg ikke. Hun fortsetter å svare på e-poster, telefonsamtaler, gjøre jobben sin, hjelpe barna med leksene og deltar i sin bedre halvdels liv.

Ifølge bokens forfatter klarer ikke Emily å klarne hjernen, hun er aldri helt fokusert, hun er for trett til å se venner og alt for utslitt til å tenke på og ha sex.

Ikke bare kvinner
Å føle seg trøtt og utslitt er ikke en diagnose, men det er en tilstand som mange opplever i dag.

Spesielt har det vært fokusert på den tidsklemma mange kvinner er i, med både fullt opp på jobb og hjemme. Det blir sagt at psykologkontorene oversvømmes av unge kvinner som så gjerne vil være gode elskerinner, gode mødre, effektive abeidstakere og selvfølgelig gode organisatorer av hus og hjem. Samtidig vil de gjerne ha litt tid til seg selv oppi det hele.

Men ifølge lege og spesialist i allmennmedisin, Christian Anker, er ikke forskjellen mellom «utslitte» menn og kvinner spesielt stor lenger.

- Både menn og kvinner strever med å rekker over dagens oppgaver. Spesielt småbarnsforeldre har stor arbeidsbelastning - ofte i kombinasjon med lite søvn, sier han til Side2.

Føler du at denne artikkelen omhandler deg? Skriv gjerne inn og fortell om dine erfaringer og din timetabell til oss i Side2

Begynne i det små
Problemet til de fleste som havner i samme tåkeland som Emily overfor er at de ofte ikke makter å ta tak i det som er galt, men bare lar ting skure og gå. Da er det viktig å begynne i det små.

- Å legge seg tidligere, holde seg i fysisk form og sette av tid til en rolig stund med sin partner hver kveld er en god start, sier Christian Anker.

Savner du kontakt med dine venner, så forsøk å holde kontakten ved for eksempel å trene sammen.

Vær obs
Enkelte ganger er det bare slik at trøttheten ikke forsvinner, men faktisk blir verre, så bør du oppsøke lege.

- Hvis opplevelsen av trøtthet tiltar merkbart i løpet av kort tid uten at det er noen åpenbar forklaring på endringen, man føler seg syk eller kraftløsheten vedvarer til tross for at man lever sunt, bør man kontakte lege. Personer som lider av kronisk sykdom, bør også ta opp med legen sin om han kan sjekke hvorvidt sykdomsaktiviteten har økt, sier Christian Anker.

Råd som letter over tid
De fleste som føler de halser fra sted til sted, ender ofte opp med å spise usunt. De kan også lett hoppe over måltider, eller spise veldig mye og kjapt tre ganger daglig.

Det er bevist at om du stresser mye, kan all kavingen for å holde formen, faktisk virke motsatt. Men frokost skal dempe kortisolnivået som ofte settes sammen med stress.

LES OGSÅ:Vinn over stressfettet

Her er noen enkle råd for å få mer energi:

MAT:

1. Spis frokost selv om du ikke er sulten

2. Drikk maks tre kopper kaffe per dag

3. Spis hver tredje-fjerde time, frukt eller nøtter

4. Ha en vannflaske ved pulten

FYSISKE ØVELSER:

Rydd rundt deg, så vil ikke verden virke så rotete

Pust fra magen. Ta noen lange drag fra magen innimellom. Det virker avspennende.

Stå gjerne opp om du ikke får sove. Finn deg en bok, ikke sett på tven eller stereoen.

HVA ER SÅ ILLE?

Har du overskudd, så skriv ned hva som bekymrer deg eller opptar tankene dine. Etter hvert vil du sannsynligvis se et mønster.

Skaff deg en ventil, ikke bit tenna sammen og hold alt inne i deg selv.

LES FLERE RÅD HER PÅ HELSENETT

I sin bok «Spent» gir Dr. Frank Lipman disse rådene

1. Ingen koffein

2. Ingen nikotin

3. Ikke sukker og mettet fett

4. Spis mer fargerrik mat

5. Spis tidligere og spis godt

6. Endre søvnmønsteret ditt. Bruk sengen kun til søvn og sex. TV er forbudt. Bruk noen minutter på å konsentrere deg om pusten din.

7. Velg deg «snillere» treningsformer som for eksempel yoga. Det er en god måte for stressede kropper å strekke godt ut og slappe av uten at du føler du stresser for å følge med. Det er hardt nok som det er.

8. Vær ute i solen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere