*Nettavisen* Nyheter.

Ingen Thanksgiving-jubel

Thanksgiving-feiringen har som forventet gjort det enda verre for stortankmarkedet.

19.05.08 00:02

Med mange av de viktige befrakterne i langhelgmodus i forbindelse med Thanksgiving-høytiden i USA så har tankmarkedet falt ytterligere den siste uken. Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe ser heller ingen større endringer til redernes fordel på krot sikt.



Ratene har som i de siste to månedene vært under nær konstant press på grunn av en altfor lang liste med ledige VLCC'er i Midtøsten. Dette førte med Thanksgiving på toppen til at ratene falt ytterligere den siste uken.



For VLCC'er fra Midtøsten til Fjerne Østen endte raten ned 7,5 poeng til worldscale 65, som gir 33.400 dollar pr. dag på timecharterbasis. Vestover holdt ratene seg på ws 67,5, eller 46.400 dollar pr. dag på minimal aktivitet.



Bassøe ser et uvanlig høyt antall laster som skal sluttes for desember, men tilgangen på ledige VLCC'er er fortsatt meget høy og skipsmeglerhuset forventer at befrakterne beholder kontrollen på kort sikt.



Atlanterhavsmarkedet stoppet også opp sist uke og raten falt 2,5 poeng til ws 90 for VLCC-laster fra Vest-Afrika til US Gulf, Det gir 55.300 dollar pr. dag.



Suezmax-ratene ser ut til å ha stabilisert seg på nye høyere nivåer etter stor aktivitet i begynnelsen av forrige uke. Det sluttes nå på ws 150 fra Vest-Afrika til østkysten av USA. Det gir dagrater på 49.700 dollar pr. dag. I Middelhavet/Svartehavet steg ratene med 40 poeng til ws 145, og rederne kan logge 62.200 dollar pr. dag på timecharterbasis




Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.