*Nettavisen* Nyheter.

Ingen tollbåt i Bergen til å kontrollere fritidsbåter

HAR IKKE TOLLBÅT: - De skal henvende seg til tollvesenet dersom de har med for mye, sier tollsjef Ivar Sletten. I vår region har vi ikke egen tollbåt, men vi kan ta kontroller ved kai, sier han. Foto: Eirik Langeland Fjeld

Fritidsbåter strømmer over Norges grenser i sommermånedene. Til Bergen kan de komme uten å bli kontrollert av myndighetene. I stedet får de guide og gratis internett.

09.07.14 22:54

Solen steiker og båteierne sitter på dekk på båtene sine, som ligger på rekke og rad langs kaiene i Vågen, skriver Bergensavisen.

I sommer kommer et ukjent antall fritidsbåter fra utlandet til Bergen.

Praktisk talt ingen av dem blir kontrollert av offentlige myndigheter.

Vi vet rett og slett svært lite om hvem og hva som finnes om bord i båtene. Det er det i stor grad opp til eierne selv å fortelle myndighetene.

- Båtene har meldeplikt, sier regiondirektør i tollregion Vest-Norge, Ivar Sletten, til BA.

At båtene har meldeplikt betyr at personene om bord har plikt til å ta kontakt med tollvesenet og gi beskjed dersom de har noe med seg som skal fortolles.

- De skal henvende seg til tollvesenet dersom de har med for mye, sier Sletten.

Kontroller i øst og sør

På godværsdager som dette er det ledige plasser ved kai midt på dagen. Da vil de fleste bruke dagen på sjøen litt lenger ute i skjærgården. Men når det stunder mot kveld, blir det trangt langs kaiene.

Havnebassenget yrer av småbåter, en del av dem med utenlandsk flagg.

- Tollvesenet tar stikkprøvekontroller og rutinekontroller. I vår region har vi ikke egen tollbåt, men vi kan ta kontroller ved kai, sier Sletten.

Han opplyser at de fleste kontrollene blir gjort i Oslofjorden og på Sørlandet, der tollvesenet er på plass med egen båt.

- De fleste fritidsbåtene som kommer fra utlandet til Bergen kommer fra Oslo-området eller Sørlandet, sier han.

- Hvorfor har ikke vår region egen tollbåt?

- Det er en prioritering av hvor vi mener det er viktigst å ha båt og en vurdering av kapasiteten vår. Tollbåtene er det mest effektivt å ha der det er størst trafikk av lyst- og fritidsbåter.

- Er det mye smugling av for eksempel sigaretter og brennevin via småbåter?

- Vi sitter ikke på informasjon om det, sier regiontolldirektøren.

- Fungerer dagens systemet tilfredsstillende?

- Vi kan alltid ønske oss mer midler, men per i dag føler vi at vi har rimelig god oversikt her hos oss, sier Sletten.

Lett å reise i norden

Mens flypassasjerer, cruiseturister og fergepassasjerer som kommer fra utlandet blir sluset gjennom både tollområder og sikkerhetsskranker, er det fritt frem for båtturistene.

Regiontolldirektøren påpeker at det generelt er lett å reise mellom de nordiske landene og at det ikke er omfattende kontroller for reisende i Norden.

- Kontrollen av fritidsbåter er ikke noe dårligere enn for eksempel kontrollen med biler som kommer over svenskegrensen, sier Sletten.

De turistene som har med for mye inn i landet, smugler gjerne relativt små mengder.

- Vanlige turister kommer ikke nedlastet i smuglergods, sier Sletten.

–Hvis vi skal slå til så er det på grunnlag av etterretningsopplysninger eller tips fra publikum, sier Sletten.

Dersom det er mistanke om mer alvorlig kriminalitet, som smugling av narkotika eller av store mengder alkohol, samarbeider tollvesenet med andre etater.

- Da er det aktuelt å aksjonere for eksempel sammen med Indre kystvakt, sier Sletten.

- Alle får infopakke

I Bergen blir ofte båtturistene sitt første møte med «det offisielle Norge» velkomstpakke fra Bergen Reiselivslag.

Det er reiselivslaget som, på vegne av Bergen og Omland Havnevesen, krever inn havneavgift fra de besøkende båtene.

Havnevesenet tar seg selv av større båter og båter i kommersiell drift.

- Vi deler ut en infopakke til alle ankomne båter. Den inneholder en brosjyre over fasiliteter vi tilbyr ved Servicesenteret, informasjon om at man kan bruke WiFi gratis, en guide til Bergen på rett språk, samt havneregler. Pakken har også en rykende fersk avis fra BT, opplyser reiselivsdirektør Ole Warberg til BA.

- Infopakken inviterer også samtlige til å besøke Turistinformasjonen hvor de kan søke informasjon om alle tilbud, samt kjøpe billetter til sightseeing, fjordturer, ulike opplevelser og konserter, sier han.

- Flest nordmenn

Bergen Reiselivslag har ikke oversikt over hvor mange av båtene som kommer til Bergen som kommer fra utlandet. Dette føres det ikke statistikk over.

Heller ikke hvor store båtene er eller hvor mange personer som er om bord blir registrert.

- Det er flest nordmenn, men det er også mange utenlandske båter, sier Warberg.

En del av de norske båtene kommer fra utenlandsturer.

Har ikke blitt møtt av noen

De nederlandske seilturistene Killy og Jan Timpen har ikke møtt noen form for kontroller i sitt møte med havne-Norge.

- Nei, vi har bare lagt til her selv, og ikke blitt møtt av verken havnevesen eller toll, forteller Killy Timpen, som sammen med ektemannen Jan har seilt fra Nederland til Norge. De har vært rundt om langs hele kysten, men verken i Haugesund eller i Senja har de blitt møtt av noen myndighet.

- Men det var det ikke i Spania heller, det er det samme i alle Schengen-landene. Ingen har noen gang kontrollert hva vi har med oss, sier reisefølget, som tilføyer at de måtte meldt seg om de hadde noe som skulle fortolles, men at de ikke har det.

Informasjonspakken som utdeles til ankomne båter, har de ikke sett noe til, uten at de tar dette særlig tungt.

De har nemlig ordnet seg internett på egen hånd.

- Vi har kort med datatilgang fra Netcom, sier de fornøyd.

Les flere saker fra Bergensavisen her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag