RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- 40-åringer er livsfarlige

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto (Scanpix)
Sist oppdatert:
Veletablerte menn gir blanke i trafikkreglene. - Utålmodige og egoistiske, mener UP.

(iBergen.no) : I fjor mistet 242 mennesker livet i trafikken i Norge. Av disse var 42 i aldersgruppen 18-25. Ungdommene stod også for hver tredje grove trafikkovertredelse. Men de er slett ikke alene om å skape farlige situasjoner i trafikken.

Utrykningspolitiet går nå til kamp mot aggressiv oppførsel bak rattet, og mener en helt annen aldersgruppe på dette området er like ille som de helt ferske bilistene.

– De mest aggressive bilistene kan deles inn i to grupper: Unge menn mellom 18 og 25 år, og voksne menn på rundt 40, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård til iBergen.no.

Tar seg ut på veiene
Hele 95 prosent av alle Utrykningspolitiet reagerer mot, faller inn i disse to gruppene. Kvinner, samt menn i 30-årene og over 50, er nesten usynlige i UP-statistikken.

Humlegård mener årsaken til at ungdommene er så utsatt, er en kombinasjon av dårlige biler, liten erfaring bak rattet og overdreven tro på seg selv. Mange av disse har også lavere terskel for å kjøre i ruset tilstand, samt uten bilbelte. I den eldste gruppen er problemet et litt annet.

– Menn på rundt 40 har som regel både gode kjøreferdigheter og utmerkete biler, noe som skulle borge for sikker og fornuftig kjøring. Problemet er at mange i denne gruppen har lagt seg til en kjørestil hvor de gjør veien til sin personlige arena, og hever seg over regelverket, sier Humlegård.

- Skaper irritasjon og farligheter
I motsetning til ungdommene finner man ikke disse bilførerne igjen så ofte i ulykkes- og dødsstatistikken. Men de godt voksne mennene er til gjengjeld godt representert i bøteregisteret, hovedsakelig for fartsovertredelser.

– Isolert sett er dette som regel gode sjåfører, men de er både utålmodige og egoistiske. Når de kommer farende i høye hastigheter og i hasardiøse forbikjøringer, skaper de både farlige situasjoner og er til stor irritasjon for andre bilister. I flere tilfeller er det bare flaks som gjør at situasjonene ikke ender i alvorlige ulykker, sier Humlegård.

Frikjenner kvinnene
– Hva er det som gjør at menn dominerer verstinglisten når de nettopp har fått lappen og i 40-årene, men forsvinner helt fra statistikken når de er rundt 30?

– Det skyldes nok at de får bedre selvinnsikt, og blir modne og erfarne. Når guttene drar seg mot 30, stifter de gjerne familie, får bedre biler og blir mer ansvarsfulle. Men når de nærmer seg 40, får de bedre råd og kjøper seg flotte dyre biler, sier Humlegård.

– Hvor er kvinnene i dette bildet?

– De er omtrent fraværende. Det er veldig sjeldent vi kommer borti jenter og damer med aggressiv kjørestil. Hvis vi treffer dem, er det oftest for mindre forseelser, som skyldes uaktsomhet og uoppmerksomhet. Det kan virke som de har bedre selvinnsikt, og kjenner sine begrensninger, sier UP-sjefen.

- Feil, mener NAF
Norges Automobil Forbund (NAF) sluker ikke Humlegårds synspunkter. De mener UP-sjefen overdramatiserer situasjonen.

– Idioter fins overalt, de får du ikke luket bort. Men jevnt over er mitt inntrykk atferden i trafikken er blitt mye bedre de siste ti-femten årene. Før tutet folk og viste fingen når våre veihjelpsbiler skulle stoppe og hjelpe noen. Det skjer nesten ikke nå lenger, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF til iBergen.no.

Med 29 år på baken i NAFs veihjelpstjeneste, har han observert trafikkutviklingen på nært hold de siste tiårene. Han vil slett ikke gå god for UP-sjefens påstand om at 40-åringene oppfører seg så aggressivt at de nesten er like farlige som ferske og uerfarne bilbøller.

– Jeg kan være enig i at menn ser ut til å roe seg i trafikken når de nærmer seg 30. Deretter ser sikkerheten og atferden bare ut til å bli bedre og bedre jo eldre og mer erfarne bilførerne blir. Selv legger jeg veldig merke til hvor mange kvinner som kjører forbi meg hver dag, så jeg tror ikke det er så svart-hvitt på kjønnsfordelingen som Humlegård fremstiller det, sier Engebretsen.

Er 40-åringene like farlige som de ferske bilistene?
Si din mening i kommentarfeltet under.

Les flere nyheter på www.iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere