RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den italienske kystvakten redder flyktninger som har kommet i havsnød i Middelhavet. Hva det norske skipet eksakt skal bidra med, er fortsatt usikkert. Men det som er kjent er at skipet skal bistå med grensepatruljering.
Den italienske kystvakten redder flyktninger som har kommet i havsnød i Middelhavet. Hva det norske skipet eksakt skal bidra med, er fortsatt usikkert. Men det som er kjent er at skipet skal bistå med grensepatruljering. Foto: - (Afp)

- 910 millioner høres ut som svimlende summer for oss

Sist oppdatert:
Men SV og flere andre fnyser av regjeringens innsats i Middelhavet.

Regjeringen med statsminister Erna Solberg (H) i spissen skal sende ett sivilt skip til Middelhavet, et skip som skal bistå i grensekontroll.

Men dette er alt for lite, mener Røde Kors.

- Ett skip fra Norge er for lite, sier programkoordinator Christine Weima Lager i Norges Røde Kors til Nettavisen.

Hun er likevel glad for at regjeringen gjør noe.

- Samtidig er vi glad for å se at myndighetene tar dette alvorlig og både sender skip og også har bevilget penger til arbeid i nabolandene, sier hun.

Les også: Tror velgerne vil straffe Støre

- Det viktigste er å redde liv
Lager påpeker samtidig hva som er det viktigste nå:

Christine Weima Lager i Norges Røde Kors var nettopp i Italia og deltok i mottaket av flyktninger. Hun mener ett skip fra Norge er for lite.

- Det viktigste er å redde liv nå. Da mener vi at det må på plass en redningsaksjon, og hva slags type skip som må på plass må andre vurdere. Men at det må være noe mer enn en grensekontroll, er utvilsomt, sier hun.

Grensekontrollen styres av EU, og det norske skipet skal bidra i fellesoperasjonen som har fått navnet «Triton» i Middelhavet.

- Per i dag er det en grensekontroll, og det er det vi mener er for lite, sier  Lager, og viser til at det fremdeles er usikkerhet rundt hva slags funksjoner det norske skipet skal ha, og ikke minst når det skal reise.

- Vi har visst at dette ville komme, det har vært en utfordring i mange år, sier hun.

- Må myndighetene handle raskt?

- Ja, ethvert liv som kan reddes må reddes, så vi må handle umiddelbart. Vi mistenker at det varme været vil gjøre at det kommer mange båter nå, sier Lager.

Les også: Willoch vil hjelpe flyktningene der de er
Les også: - Dette er en skam av Norge

- Det er ganske tøft å se
Lager vet hva hun snakker om. Søndag kom hun tilbake fra Sicilia i Italia, der hun snakket med flyktninger som hadde tatt seg over havet.

Der er det lokale Røde Kors med på mottaket av alle skipene som kommer. Så langt i år har de tatt imot 60 skip.

- Jeg var med og tok imot skip med unge menn mellom 20 og 25 år. Der får de helsehjelp, mat, vann, sko og klær. De får også prate med noen hvis det skulle være behov for det, forteller hun.

- Hvordan var det å være der?

- Det er ganske tøft å se hva folk er villige til å ofre for å komme til Europa. Mange av dem vet at de setter seg i farlige båter. Livene deres er satt på vent, og det er ganske tøft å se hva det gjør med et menneske, sier Lager.

Hun sier samtidig at mange var lettet.

- Folk virket også veldig lettet, du kunne se at folk smilte litt. Men alt gikk veldig rolig og kontrollert for seg, sier hun.

I fjor kom det 200.000 flyktninger til Europa, og man antar at antallet vil bli enda høyere i år.

Les også: Her reddes Wegasi (24) fra havet - nå vil hun til Sverige

SV: - Det er ganske opprørende
SV reagerer også på at regjeringen bare sender ett skip til grensekontroll.

SV-nestleder Bård Vegar Solhjell mener skipet Norge skal sende bistå i redningen av flyktninger.

- Det norske skipet som sendes bør være et skip som er egnet til å drive søk og redning, og ha dette som oppgave. Det er svært opprørende at svaret som kommer på denne humanitære krisen er å sikre EUs grenser, ikke å redde mennesker i nød, sier SVs nestleder, Bård Vegar Solhjell, til Nettavisen.

Solhjell viser til at skipene kun skal patruljere 30 km fra europeisk fastland, med fokus på å ødelegge båter og angripe menneskesmuglerne.

- Det er ikke en søk- og redningsoperasjon slik Mare Nostrum var, sier han.

Mare Nostrum var en operasjon som den italienske marinen iverksatte høsten 2013, som en respons på den store drukningsulykkn utenfor Lampeduse der minst 366 mennesker mistet livet.

- 10 prosent av det EU bruker på oversetting
Solhjell mener det også er kritikkverdig at EU ikke klarer å bidra med mer penger enn det som ble brukt under Mare Nostrum-aksjonen.

- Mare Nostrum var på alle måter for lite i 2014, og tallene for 2015 viser en kraftig økning i antall flyktninger. Dette bidraget vil ikke være nok, og selv om 108 millioner euro høres ut som svimlende summer for oss, tilsvarer det ifølge regnestykker vi har sett under 10 prosent av det EU brukte kun på oversetting av dokumenter og taler i fjor, sier han.

108 millioner euro tilsvarer i overkant av 910 millioner norske kroner.

Aps stortingsrepresentant Eirik Sivertsen, mener også at det norske skipet bør plukke opp mennesker i nød.

- Søk- og redningsoperasjonen Mare Nostrum ble erstattet med grensekontrollen Triton, som er en viktig nok del av EUs styrkede innsats. Men vi mener det norske skipet skal bistå på den humanitære siden og plukke opp mennesker i nød, og slik også avlaste norske skip i området som hjelper til der. Hvert 20. skip i Middelhavet er norsk, sier Sivertsen, og legger til at båtflyktningene som plukkes opp skal overleveres Italia.

- De norske skipene via Rederiforbundet har et godt samarbeid med italienske myndigheter, og det skal fortsette, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er fortsatt ingen som kan svare på når det norske skipet sendes til Middelhavet for å bistå der. Her er et Tyrkisk-kyproitisk redningsskip i aksjon.

- Håper på avtale neste uke
Regjeringen har fortsatt ikke gjort noen avtaler i forhold til skipet som skal sendes, men har sagt at skipet skal sendes så fort som mulig.

Først ble det opplyst at skipet skulle sendes senest 1. august, men dette ble fremskyndet etter mye kritikk.

«Regjeringen har besluttet å leie inn et sivilt skip som skal tilbys til EUs grensekontrollbyrå Frontex for å delta i Triton. Forsvarets logistikkorganisasjon har fått oppdraget med å leie et skip i tett samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet. Dette vil foregå gjennom en autorisert skipsmegler som vil gå ut i markedet snarlig», opplyste Justis- og beredskapsdepartementet mandag kveld.

Forsvaret opplyser tirsdag at de håper på en avtale i neste uke.

- Vi har mottatt oppdraget og har gått ut i markedet med en forespørsel, og håper å ha en løsning på plass i løpet av neste uke, sier informasjonsdirektør Marianne Øiahals i Forsvarets Logistikkorganisasjon til Nettavisen.

Men når skipet blir sendt, er det fortsatt ingen som kan svare på.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere