- Å advare om dette er ikke i menneskets makt

Foto: Thor Benjamin Brekken (Mediehuset Nettavisen)

110-sentralen forteller om de dramatiske minuttene etter at de ble varslet om at togvognene var på vei.

25.03.10 20:46

Da de 16 godsvognene løsnet på Alnabru onsdag ettermiddag, forsøkte først togleder å spore av vognene ved Loenga, uten å lykkes.

- To telefoner fra togleder
Alarmsentralen 110 opplyser at de ble varslet om at vognene var på vei i stor fart, og forteller nå hva de gjorde i de dramatiske sekundene etter at de ble varslet.

- Klokken 13:15:26 fikk vi inn telefon fra togleder om at det var løsnet et vognsett fra Alnabru som var på vei nedover. Da visste ikke togleder noe mer enn det, forteller daglig leder Ragnar Kvennodd ved 110-sentralen i Oslo til Nettavisen.

Kort tid etterpå ringte togleder opp igjen og opplyste at godsvognene var tomme - at det ikke var noen mennesker eller farlig gods i vognene.

- Vår varsling gikk klokken 13:16:24 til de aktuelle brannstasjonene. Så etter 59 sekunder v ar vi på hjul på vei til et eventuelt skadested, siden vi da ikke visste noe mer. Vi fikk beskjed om at dette togsettet høyst sannsynlig kom til å spore av, sier Kvennodd.

- Ikke rutine for å advare
Like etter klokken 13.16 fikk 110-sentralen også et såkalt trippelvarsel fra politiet.

- Når politiet ringer, får vi bekreftet at det er en ulykke. Så ulykken skjedde nesten med en gang etter at vi fikk den første telefonen, sier Kvennodd.

110-sentralens daglige leder sier at det ikke er noen rutine for å varsle andre enn redningsetatene når slikt skjer.

- Det er først når ulykken har skjedd at apparatet settes i gang, etter at ting er et faktum, sier han.

Kvennodd påpeker at dette er snakk om en uvanlig hendelse.

- Dette avviker fra alle standarder. Å kunne klare å ha et varslingssystem som varsler folk på forhånd, hvor det kommer togvogner i over 100 km/t, og som kanskje bruker noen få minutter, er ikke i menneskets makt, mener han.

Han vektlegger at redningsapparatet i Oslo er godt trent på slike situasjoner.

- Rakk nesten ikke ringe
Jernbaneverket opplyser at all kommunikasjon til og fra togleder er blitt loggført.

- Dette er nå hentet ut av politiet og Havarikommisjonen, sier pressevakt Arvid Bårdstu til Nettavisen.

Bårdstu sier at 110-sentralen skal ha blitt varslet etter at togleder mislyktes med å stoppe vognene ved å spore de av ved Loenga. Men påpeker at alt skjedde i løpet av veldig få minutter.

- Da vognene kom ned til Loenga hadde de allerede en veldig høy fart, og derfra til Sjursøya er det ikke så langt. Så når forsøket på å stoppe toget ikke lyktes, så rakk man nesten ikke slå et nummer før toget var framme, sier han.

Da de 16 godsvognene sporet av på Sjursøya, hadde de trillet den sju kilometer lange strekningen fra Alnabru med en fart på 100 km/t - en ferd som varte i under fem minutter.

- Vi ble advart samtidig
Tidligere torsdag fortalte havnedirektør Anne Sigrid Hamran ved Oslo Havn, at hun fikk beskjed om togulykken før politiet.

- Jeg fikk melding om klokken 13.14 om at vognene hadde dundret forbi på Sjursøya. Jeg var da på kontoret på Vippetangen og fikk melding fra en ansatt, sa Hamran til Nettavisen.

Hamran gikk så inn på Oslo Havns trafikksentral, som akkurat hadde blitt varslet om de løpske vognene som skulle være på vei.

- Men da hadde ulykken altså skjedd, sa hun.

- Så dere ble ikke advart om at vognene var på vei før ulykken?

- Nei, advarselen kom samtidig. Det kom en telefon fra Alnabru til vår trafikksentral, sa Hamran.

- Hvem var det som kontaktet dere?

- Det vet jeg ikke, sa hun.

Politiet opplyste onsdag at de fikk melding om ulykken klokken 13.15.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag