*Nettavisen* Nyheter.

- Barnevernet skal sette dagsorden selv

Barnevernet skal fremstå som mer åpent, moderne og utviklingsrettet.

25.01.05 13:37

Det var essensen i den nye kommunikasjonsstrategien for barnevernet som ble lagt frem på en pressekonferanse tirsdag. Barnevernet skal nå ta en mer aktiv rolle i forhold til kommunikasjon og informasjonsarbeid overfor media og offentligheten.

- Mediebildet av barnevernet er ofte negativt og snevert. Vi skal bruke denne strategien som et verktøy for åpen og god kommunikasjon, og å skape et mer åpent barnevern til barnets beste, sier barne- og familieminister Laila Dåvøy.

Vil skape positivt inntrykk
Målet er å skape et mer positivt inntrykk av barnevernet, og få formidlet at mye av arbeidet barnevernet gjør er bra. Undersøkelser viser at kun drøye 17 prosent av befolkningen har et godt inntrykk av barnevernet, mens over 43 prosent synes de gjør en dårlig jobb.

Blant brukerne av barnevernet er imidlertid situasjonen en helt annen. Tre separate undersøkelser viser at mellom 69 og 98 prosent av brukerne var fornøyde med hvordan saken deres hadde blitt håndtert.

- Tar utfordringen
Direktør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet, Ann-Marit Sæbønes, sier direktoratet tar imot utfordringen med stor glede.

- Barnevernet skal synliggjøres utad som en positiv ressurs, men da må det gjøres kvalitativt arbeid. Informasjon fra barnevernet skal være like naturlig som informasjon fra politiet og helsevesenet. Veldig mange tror nå at barnevernet bare tar ungene bort fra foreldrene, mens det i realiteten utgjør bare en liten brøkdel av alle sakene, sier Sæbønes.

- Ønsker en kritisk presse
Hun understreker at barnevernet ønsker å være åpne overfor media, men at taushetsplikten fortsatt vil ligge til grunn ved uttalelser.

- Vi ønsker en presse som er kritisk til barnevernet for å få i gang en diskusjon, men den kritikken bør gå på systemnivå og ikke på individnivå. Vi vil ikke at medieoppslag skal bli hengende ved personer i lang tid, forklarer Sæbønes.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag