RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De kunne bordet oss

Sist oppdatert:
Forsvaret vegret seg for å sette folk om bord i tråleren Elektron, viser tidligere ukjente lydopptak fra den dramatiske jakten.

- De kunne ha stanset oss, men de gjorde det aldri. Det var deres største feil, sier kapteinen på Elektron, Valerij Jarantsev.

I går på TV2-Nyhetene gikk politimesteren i Tromsø kraftig ut mot Forsvarets håndtering av den såkalte Elektron-saken i Barentshavet. Hadde politiet hatt ansvaret, ville båten vært stoppet, mener han.

Kapteinen forteller
Nå viser opptak av radiokommunikasjonen fra Kystvakten som TV 2s Dokument 2 har fått tak i at Forsvaret vegret seg for å borde båten, til tross for at den i perioder lå nesten stille.

Se hele Dokument 2-innslaget her!

- Kan inspektørene ta kommando over fartøyet? spør en på opptaket.

- Nei, vi har ikke fått ordre fra land om å gjøre dette, lyder svaret.

- Frode, vil du at vi skal sette deg ned? lyder en annen sekvens på opptaket.

- Nei, jeg vil ikke det. Ikke på grunn av været, men på grunn av hva de skal foreta seg, svarer Frode.

På det meste var fire kystvaktfartøy, to helikoptre og ett Orionfly med i forsøkene på å stanse båten, som hadde tatt med seg to norske inspektører på sin ville ferd mot Russisk farvann.

I kveldens Dokument2 forteller kapteinen på Elektron, Valerij Jarantsev, for første gang sin side av den dramatiske historien.

Overrasket
I følge kapteinen svevde kystvaktens Lynx-helikopter i lav høyde over fremdekket på Elektron tre ganger, så nær at han tydelig kunne se de om bord. Tre ganger ble bordingen avblåst.

- Helikopteret kom mot oss. Jeg så piloten og en bordingsgruppe klar til innsats. Og så vidt jeg kunne se bevæpnet, sier Jarantsev.

Han var overrasket over at kystvakten ikke klarte å stanse ham i løpet av de 1000 kilometerne med hav han la bak seg før han nådde den russiske grensen.

- De bordet aldri. Og det var nok deres største feil. Det var et øyeblikk der de kunne stanset oss, sier han.

Jarantsev hevder at Elektron flere ganger lå helt stille i sjøen, mens han forsøkte å unngå en taulengde kystvakten forsøkte få i propellen hans.

Beslutningsvegring
For ham så det hele ut til å være et klassisk eksempel på beslutningsvegring.

- Ja, det var et øyeblikk der hvor de kunne ha tatt oss. Men de tapte initiativet. Den første gangen helikopteret kom mot oss, kunne de ha satt ut bordingsgruppen på forskipet. Men jeg vet ikke hvem som bestemte at de ikke skulle borde. Og etterpå da jeg slo av motoren, kunne de ha bordet. I fart ville det vært vanskeligere, sier Jarantsev.

- Enkelte ganger stanset jeg helt opp og slo av hovedmotoren. Den kunne lett ha nektet å starte opp igjen. Men mekanikerne arbeidet svært bra. De kunne ha bordet. Men etter at de tapte initiativet den første gangen, klarte de ikke å bestemme seg for om de skulle borde eller ikke, fortsetter han.

Han avviser at været i området var for dårlig til at tråleren kunne bordes.

- Det var ca 1-1,5 meter høye bølger og ti sekundmeter vind. For oss fiskere var det helt ordinært vær. Havet var flatt som ei myr som vi sier, hevder Jarantsev.

Se hele Dokument 2-innslaget her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere