RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- De vil legge skylda på meg

Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
31-åringen som er tiltalt for uaktsomt drap etter småbåtulykken i Drøbak, fortalte om ufine tekstmeldinger.

FOLLO TINGRETT (Nettavisen): Mandag morgen startet rettssaken etter småbåtulykken i Drøbak i fjor sommer, som tok livet av tre personer.

De døde var 17 år gamle Rebecca Semmen, Kjell Hesthammer (48) og Kjellrun Waagbø (43).

En 31-årig bærumsmann er tiltalt for uaktsomt drap.

- Ufine teksmeldinger
- Jeg føler de andre prøver å få meg til å få skyldfølelse. At de vil at jeg skal tro at det er jeg som har kjørt, at jeg har forvoldt disse menneskenes død. Jeg har fått mange tekstmeldinger av forskjellig ufin karakter fra (navn på pårørende, red. anm.), forklarte 31-åringen.

- «Du har tatt i fra oss våre kjære», de sier jeg har drept dem. Sånne tekstmeldinger sender de.

- Har de grunn til å skylde på deg? spurte aktor Hilde Bøch Høyer.

- Nei, jeg har ikke noe uoppgjort med noen. Men jeg tenker at noen kanskje vil sko seg bedre på forsikringsoppgjøret dersom jeg får skylda. De vil kanskje også renvaske de som tragisk omkom, sa 31-åringen.

- Jeg stiller meg helt uforstående til at det rettes et erstatningskrav mot meg. Blir jeg idømt erstatningskrav, så vil jeg gå til grunne, sa han.

Saken fortsetter nedenfor.

Da saken startet mandag morgen i Follo tingrett, erklærte 31-åringen seg ikke skyldig på samtlige seks tiltalepunkter.

Han er tiltalt for under særdeles skjerpende omstendigheter å ha forvoldt annens død. Han risikerer seks års fengsel dersom han blir dømt.

Maritim utdanning
31-åringen forklarte at han har fireårig nautisk utdannelse. Før ulykken hadde han status som kaptein. Han har blant annet i utenriksfart på sjøen, og i tiden før ulykken jobbet han i Nordsjøen.

Den tiltalte mannen hevder han er svært godt kjent der ulykken skjedde.

- Jeg hadde militærtjeneste på Oscarsborg, og var båtfører på Oscarsborgsbåten i ni måneder i 1997. Han har også kjørt båtpatrulje rundt den militære installasjonen i Drøbaksundet.

Om ulykkesnatten forklarte han at han ikke husker noe som helst.

- Det siste jeg husker er fra dagtid, da jeg og en kamerat var i Oslo og handlet hobbyartikler. Deretter husker jeg ingenting før jeg våkner på Ullevål sykehus fire-fem uker etterpå. De sier jeg kan komme til å få erindringsbilder fra det som skjedde, men det har ikke skjedd ennå, sa 31-åringen.

- Det er fordi jeg aldri ville kjørt den ruten det påstås at båten har tatt. Jeg kjenner området godt, og ville aldri kjørt der.

- Jeg har dessuten vært mye i småbåt i fritiden, og den aktuelle ulykkesbåten har jeg tilbrakt mye tid i.

Han innrømmet at det ikke var vester til alle om bord i ulykkesbåten. 31-åringen sliter fremdeles med senvirkninger av skadene han pådro seg.

- Jeg driver fortsatt med rehabilitering, blant annet en lang stund på Sunnaas og Cato-senteret. Fifty-fifty sjanse for at jeg kommer tilbake i jobb. Jeg sliter med konsentrasjon og tretthet, jeg fikk store skader i venstre siden, forklarte 31-åringen.

Innrømmer «noen pils»
Aktor Hilde Bøch Høyer ville vite hvor godt kjent tiltalte var i ulykkesområdet.

- Jeg vet det ligger et skjær der, Småskjær heter det. Utenfor de merkede områdene ved skjæret er det farlig å ferdes. Skjæret ligger rett i vannflata, det syns ikke særlig. Og det er for dårlig merket. Men jeg vet hvor det er hen, sa 31-åringen.

Han innrømmet at han nok hadde drukket «noen pils» ulykkeskvelden.

- Det gjorde vi innimellom når vi var på sjøen. Men det var aldri mye, selv om det kanskje har vært over grensen på 0,8.

- Det er en veldig rask båt, den går veldig fort, cirka 60 knop (tilsvarer 110 km/t, red.anm.) Men båten er stabil og lettkjørt.

- Hva mener du er forsvarlig fart i dette området? spurte Bøch Høyer

- Midt i sundet er det ikke noe problem å kjøre fort, der. Jeg ser ikke noen problemer med det. Alle farene er merket. Bortsett fra Småskjær, som er dårlig merket. Dersom man hadde kjørt der som jeg ville kjørt, ville det ikke vært noe problem.

- Hva med lanterneføringen?

- Den var etter forskriftene, en hvit lanterne som satt på båtens høyeste punkt. Det er som jeg ser etter forskriftene. Den er jo godkjent sånn. Men problemet kan jo være at båtføreren mister nattsynet på grunn av lanternen hvis ser bakover, sa 31-åringen.

Åtte om bord
Ulykken skjedde natt til søndag 27. august 2006. I ett-tiden på natten kjørte en båt med åtte passasjerer på et skjær i Drøbaksundet i Frogn.

Tre personer omkom , og de øvrige ble hardt skadet.

20-fots gummibåten med 150 hestekrefter traff Småskjær i sundet mellom Drøbak og Hurum.

De åtte om bord i båten var fra slutten av tenårene til slutten av førtiårene, og hadde vært på konsert på Oscarsborg. Seks av dem bodde i Drøbak.

Se video på TV 2 Sumo: Tiltalt for uaktsomt drap

Fart og promille
Ifølge tiltalen skal 31-åringen ha ført en uregistrert fritidsbåt uten å være tilstrekkelig aktpågiven og varsom.

I tillegg til stor fart og promille, skal mørke og at båten hadde mangelfull lanterneføring, ført til at mannen navigerte feil.

Foruten de tre som døde, ble tre personer livstruende skadd. De skadde har fremdeles nedsatt helse. Også tiltalte ble hardt skadd, og lå fem uker i koma. Han er fremdeles sykemeldt.

- 31-åringen kjørte ikke
I ettertid har det blitt reist tvil om hvem som førte båten.

Den tiltalte 31-åringens forsvarer, Harald Johannesen, hevdet i sommer at det var lite sannsynlig at hans klient sto bak rattet da ulykken fant sted.

I stedet mente han at det var den omkomne 17-åringen Rebecca Semmen og en annen ung jente om bord som kjørte .

Ifølge forsvareren har flere av de overlevende forklart at det ikke var 31-åringen som satt bak rattet da båten la fra kai.

- Har bevis
Politiadvokat Hilde Bøch høyer fester ikke lit til dette:

- Politiet mener å kunne bevise at 31-åringen var fører av båten denne kvelden da ulykken skjedde. Ulykken ble forårsaket av uaktsom kjøring, og det foreligger særdeles skjerpende omstendigheter rundt dette. Tre av de som ble skadd i ulykken, har forklart at 31-åringen var fører, sa Bøch Høyer i sitt innledningsforedrag i retten.

Også rett etter ulykken utpekte et vitne 31-åringen som fører av båten.

Politiet har foretatt en rekonstruksjon av hvordan personene satt i båten under kjøringen, og passasjerene har anvist hvordan de husker at personene satt.

Det er satt av fem dager til saken.

Nettavisen følger saken.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere