RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Det var skremmende

Sist oppdatert:
Kaptein Ray Kumar på «Fjord Champion» trodde alt var under kontroll, og sendte aldri ut nødmelding. I dag er han rystet, og takker redningsmannskapene for at alt gikk bra.

Det var sju minutter over halv ti i går kveld at kapteinen om bord på tankskipet «Fjord Champion» sendte ut en såkalt security-melding:

«Security, security, security. To all ships. This is LNEJ3. This is LNEJ3, Fjord Champion, I have big difficulties.»

Mye tyder på at kapteinen feilvurderte situasjonen, for «Fjord Champion» sendte aldri ut mayday-signal, selv om skipet brant kraftig og drev mot land.

- Vi vet ikke hvorfor, opplyser Hovedredningssentralen.

- Det var Tjøme Radio som fikk ut av havaristen at det var en brann om bord. Security-meldingen var en felles oppkallelse til fartøy i området. I dette tilfellet var meldingen at skipet lå og drev og ikke var i stand til å flytte seg hvis noen andre fartøy kom, sier Ben Vikøren, vakthavende ved Hovedredningssentralen for Sør-Norge til TV 2 Nettavisen.

Mannskapet trodde de hadde kontroll over en brann i maskinrommet, men så tok den plutselig seg kraftig opp.

- Skremmende
Lørdag ettermiddag møtte TV 2 Nyhetene en rystet kaptein:

- I går kveld klokken 20.40 gikk alarmen, og vi kjempet mot brannen til 05.30. Brannen var stor og ute av kontroll, sier Ray Kumar til TV 2 Nyhetene.

Det oppsto eksplosjonsartede branner flere steder på båten og kapteinen innrømmer at han var redd.

- Det var litt skremmende. Det varte i ni timer. Noen kjempet på en side mens andre kjempet på en annen side. Det var et stort problem, fordi brannen spredte seg svært raskt, sier kapteinen.

Hele det indiske mannskapet på 28 ble reddet og tatt hånd om av redningspersonell. Og kapteinen ønsker å rette en takk til alle dem som bidro:

- Takk til alle nordmennene, til alle som hjalp oss. For at ingen kom til skade.

- Tikkende bombe
Norges miljøvernforbund mener «Fjord Champion» utgjorde en tikkende miljøbombe og at den burde vært hugget opp.

- «Fjord Champion» skulle aldri ha vært i trafikk i det hele tatt. Den skulle ha vært hugget opp, og det burde skjedd for mange år siden, sier ansvarlig for maritime spørsmål i Norges miljøvernforbund, Jan-Hugo Holten, til TV 2 Nettavisen.

Han viser til at skipet, som ble bygget i 1974, ikke burde ha vært i bruk i mer enn 15-20 år.

- Enorm slitasje på skroget gjør at dette skipet ikke bør bli over 20 år gammelt. Men i Norge har man aldri hatt noe regelverk som har gjort det vanskelig å trafikkere med denne typen skip, sier Holten.

- Norske redere har hatt tradisjon for å eie mye gammel tanktonnasje. Det er den tonnasjen vi anser for å være den farligste, legger han til.

- I meget god stand
Eierne av «Fjord Champion», Champion Shipping, er uenige i at skipet utgjorde en sikkerhetsrisiko fordi det var gammelt.

- Det er vi ikke enige i. Skipet var i meget god stand, sier daglig leder Arne Viste til TV 2 Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere