- Dette er et stort problem

Foto: Thor Benjamin Brekken (Nettavisen)

- Foreldre og skolevesen må bli flinkere til å prate med barn om nettvett, sier gründeren bak Blogg.no.

20.10.09 09:54

«Vi nærmest reiv av hverandre klærne, og holdt på så en skulle tro det raslet i hele skogen. Vi var begge helt opptatt av å nyte hverandre».

I helgen skrev Nettavisen om mindreårige som legger ut svært intime og detaljerte beskrivelse av seg selv og sitt liv på nett, og foreldre som i liten grad er klar over hva som skjer.

Rafiq Charania, mannen bak Norges største bloggnettsted blogg.no, forteller til Nettavisen at portalen vurderer å synliggjøre «nettvettregler».

- Målgruppen har raskt utviklet seg til også å omfatte de yngre. Vi gjør våre nødvendige tiltak og retter oss etter norsk lov. Det er først og fremst foreldre og skolevesenet som må, og bør, bli flinkere til å snakke med barna angående dette, mener han.

Foreldre har reagert
Charania forteller at de får rundt 10-15 mail og telefoner i måneden fra foreldre som reagerer på barnas blogg. Nettstedet har over 350.000 registrerte brukere.

- Vi går ikke inn og setter sperrer for hva folk kan skrive, de er selv ansvarlige for innholdet. Det er et av de viktigste prinsippene med sosiale medier, sier han.

Men gründeren sier at de fra tid til annen går aktivt inn og advarer bloggere.

- Dersom vi blir gjort oppmerksom på innhold som ikke passer oss gir vi en advarsel, påpeker han.

Du bestemmer!
Hallvard Thorsen fra utdanningsdirektoratet bekrefter at skolevesenet er klar over problemet. De har derfor, i samarbeid med Datatilsynet og Teknologirådet, utarbeidet en stor satsing på akkurat dette området.

- Prosejektet heter «Du bestemmer». Det er et opplegg for de mellom 9-17 år som analyserer nettets utfordringer på en forståelig måte. Dette er et stort problem som må taes tak i, forklarer Thorsen.

Foreldre og skoler kan selv gå inn på www.dubestemmer.no og bestille fysiske klassesett. Pakken inneholder brosjyrer, plakater, knapper, oppgavehefter og DVD film.

- Det har blitt enormt populært, påpeker Thorsen.

Hele 60 prosent av alle grunnskoler har bestilt materiell, samt omtrent halvparten av det videregående trinn. I læreplanen står det i klarskrift at elever skal kunne utføre nettvett.

- Denne informasjonsvirksomheten er et viktig steg mot å oppnå dette målet.

Overrasket
Charania er sier til Nettavisen at han er overrasket over at ikke Utdanningsdirektoratet har tatt kontakt med portaler som blogg.no angående synlig reklame og et mulig sammarbeid. Han oppfordrer de til å gi lyd fra seg.

- Vi er ser alltid etter nye måter å strekke oss ut på. Om Charania mener de vil være en effektiv kanal må han gjerne ta kontakt med oss, svarer Thorsen.

For sent
Magnus Noodt og Kimiya Sajjadi i 6. Klasse på Huseby skole har begge opplevd «Du bestemmer»-prosjektet i praksis.

- Vi så mye på film og der sa de at man aldri må legge ut bilder av andre uten tillatelse, forteller Sajjadi.

De kan fortelle at noen få i klassen har egen blogg, mens mange er på Facebook. Sajjadi innrømmer at faren følger hennes aktivitet med argusøyne.

- Jeg har han som venn på Facebook slik at han ser bildene mine. En gang la jeg ut et bilde av meg i et basseng. Da rådet han meg til å ta det bort, men lot meg avgjøre selv. Det endte med sletting, sier hun.

Men hvorvidt de faktisk lærte noe av klassesettet de fikk tildelt er Magnus usikker på.

- Vi er såpass gamle at vi vet og kan mye av dette allerede. Jeg tror det er lurt å starte enda tidligere. Skolen er for sent ute.

Likevel erkjenner han at det er bra å minne elevene om farene der ute.

Kontrollspørsmål
Både Sajjadi og Noodt har ca. tjue kontakter hver på Facebook og tiden går med til spilling og nettprat med venner. De er krystallklare på hva de gjør om ukjente mennesker tar kontakt, eventuelt gir seg ut for å være en bekjent.

- Vi spør de om ting bare vi og personen de utgir seg for kan svare på. På den måten vet vi om personen snakker sant eller ikke, sier de begge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.