RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dette er prostitusjon

Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Men eierne av eskortesiden E-Zone nekter for at de gjorde noe ulovlig da de publiserte annonsene til de prostituerte.

OSLO TINGRETT (Nettavisen): Påtalemyndigheten vil ha de tre eierne av eskortesiden E-Zone dømt for hallikvirksomhet. De tre mennene er i Oslo tingrett tiltalt etter hallikparagrafen (straffeloven 202).

- Påtalemyndigheten mener at dette er straffbart, men det er retten som bestemmer, sier aktor Peter Johansen. Men både han, dommeren og forsvarerne var mandag enige om at dette er upløyd juridisk mark, og derfor noe som Høyesterett burde behandle.

- Her vil Høyesterett avgjøre om det er straffbart, og hvor alvorlig det er, sa Johansen til Nettavisen.

Etter at politiet gikk til aksjon mot selskapet i 2008, har en rekke lignende norske selskaper satt kroken på døra. Nettsiden E-zone.no eksisterer ikke lenger, nettsiden clubkontakt har slettet alle annonser for prostituerte og annonsebladet Kontakt formidler nå bare kontakt mellom personer som vil ha sex gratis.

Gammelt marked
Selv om norsk politi mener at formidling av sexannonser er ulovlig, er dette altså ikke prøvd i retten. Det skjer nå.

- Det er temmelig klart at dette annonsemarkedet er båret opp av et marked for de som selger sex. Markedet har eksistert i 30-40 år. Hovedproblemstillingen er om dette er fremming av prostitusjon (som er ulovlig red.anm.), sa forsvarer Øystein Storrvik i Oslo tingrett mandag.

- Her har du et system som har rullet i 30-40 år og det er ingen annonsører som har blitt domfelt med rettskraftig dom tidligere. Samtidig har alle andre innenfor dette systemet blitt straffeforfulgt.

- Dagbladet var verre
Storrvik viste til at blant andre Dagbladet, Club Kontakt og Kontakt har formidlet slike annonser tidligere uten at de har blitt straffeforfulgt.

Den tidligere daglige lederen i E-Zone fortalte i retten mandag at han trodde deres annonser lå godt innenfor det som var lovlig i dette markedet.

- Vi la oss på en sømmelig linje. Vi brukte aldri en ordlyd som sa at vi solgte sex, og vi hadde aldri bilder av nakne kjønnsdeler, sa han.

- Dagbladet for eksempel har jo kjørt rene tilbyderannonser der de brukte ordet «sex» i annonsen. Bladet Kontakt har kjørt annonser med erigerte peniser. Det hadde ikke gått gjennom hos oss, sa han. (For ordens skyld: Dagbladet publiserte annonser for sextelefon og ikke prostitusjon red.anm.)

Han trodde at markedet var lovlig, og hevdet i retten at politiet legitimerte virksomheten ved at de tidligere hadde sittet i redaksjonslokalene til et annet kontaktblad, som et ledd i å ha kontroll med prostitusjonsvirksomheten i Norge.

Men det var vanskelig
- Vi så at dette var et marked som kunne forbedres. Jeg var utdannet grafiker og så hvor dårlig kontaktbladene var for å si det slik. Vi regnet med at dette var et marked vi kunne tjene penger i, sa den 39 år gamle mannen.

Men ifølge ham selv tok han feil. Påtalemyndigheten mener at mennene har tjent gode penger på å formidle de prostituertes annonser, men at mye av pengestrømmen har vært svart.

Selv hevdet 39-åringen at det var dårlig inntjening på bladene. Han sa det var vanskelig å konkurrere med etablerte annonseblader, og det kostet mye penger å distribuere dem. De startet med ta 100 kroner for per blad, og endte opp med å dele dem ut gratis.

Fokuserte på internett
Internett ble hovedkanalen for annonsene. Bladet ble trykket primært fordi de prostituerte selv ønsket å betale for noe håndfast.

- De ville ha noe konkret mellom hendene som de betalte for. Derfor fortsatte vi med å trykke bladet. Det var for å kunne selge annonser til annonsørene, sa han i retten.

39-åringen hevdet også at det var svært vanskelig å selge annonser til jentene.

- Å selge annonser i det markedet var vanskeligere enn å selge sand i Sahara, sa han.

De startet med en pris på 2000 - 3000 kroner per annonse, men når konkurrentene lå på 500 til 1000 kroner, måtte de senke prisen.

Mistet interessen
Etter hvert falt 39-åringens interesse på selskapet.

- Det var mange ting vi kunne gjøre for å forbedre firmaet, men fokuset mitt var ikke på selskapet lenger, sa han.

I 2008 var det altså politiet som satte kroken på døra.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere