RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dopede gæmlis-sjåfører tar liv

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto (Scanpix)
Sist oppdatert:
Eldre bilførere får beholde lappen, selv om de er syke og tungt medisinerte. Politiet fortviler.

(iBergen.no) : – Vi hadde gjerne sett at legene ble flinkere til å innrapportere pasienter som ikke lenger fyller kriteriene til å kjøre bil, sier politiadvokat Rune Christoffersen ved Hordaland politidistrikt til iBergen.no.

Det er i første rekke blant psykiatriske pasienter og personer mellom 60 og 70 politiet bekymrer seg for.

– I disse tilfellene er vi prisgitt at legene tar kontakt med oss når de har pasienter som ikke lenger er skikket til å ferdes i trafikken. Dessverre har vi av og til hendelser som kunne vært unngått på denne måten, sier politiadvokaten.

Tre drept av syk kvinne
For noen år siden ble tre mennesker drept da en kvinnelig bilfører med store psykiske lidelser kjørte mot kjøreretningen ved Gardermoen. Ifølge Christoffersen hadde kvinnen førerkort.

– Kvinnen tok fly til Gardermoen og leide bil på flyplassen. Hvis legen hadde tatt kontakt med politiet og bedt om at kvinnens førerkort ble inndradd, er det gode muligheter for at dette aldri hadde skjedd, sier Christoffersen.

Eldre bilførere, over 70 år, må fremvise legeerklæring for å få beholde førerkortet. Ifølge Den Norske Lægeforening kan denne erklæringen gis årlig, eller den kan skrives ut for et gitt antall år. Dette avgjør den enkelte lege, ut fra fastlagte kriterier. Ifølge Den Norske Lægeforening er det spesielt svekket syn, bevissthetsforstyrrelser og medisinbruk som ligger til grunn, samt legens skjønnsmessige vurdering av pasientens helsetilstand.

Innrømmer problem
Problemet er de som ennå ikke har fylt 70, og som for eksempel har sykdommer som gir dem redusert reaksjonsevne, eller bruker så mye medisiner at det går utover kjøreferdighetene.

– Jeg tror ikke at uegnede bilførere i alderen 65 til 70 blir fanget opp så tidlig som de burde, sier politiadvokaten.

Sentralstyremedlem Ernst Kaare Horgen i Den Norske Lægeforening sier at underrapportering trolig er et problem i legestanden, dog bare til en viss grad.

– Jeg har ikke noen tall å støtte meg på her, men det virker åpenbart at disse kontrollrutinene ikke alltid fungerer, og at ting kan gjøres enda bedre på dette området. Det å ha bil betyr stadig mer for folk, og blir stadig viktigere også for eldre syke, sier Horgen, som også er kommuneoverlege i Fedje kommune i Hordaland. Han presiserer at legestanden nå har økt fokus på dette problemet, etter oppfordring fra Helsedirektoratet.

Ikke mer utsatt
Men skal man tro skadestatistikken fra forsikringsselskapene, er ikke bilførere på denne alderen mer utsatt enn andre for skader i trafikken.

– Risikoen for økte skader er ikke høyere for bilister mellom 61 og 70, enn for de som er yngre eller eldre. Derimot ser vi at gjennomsnittskostnadene for skader synker jevnt fra 18 år frem til 70, før den igjen stiger fra 71 år, sier informasjonssjef Hege Resvoll Skaug i DNB Nor ASA til iBergen.no.

Informasjonsrådgiver Even Westerveld i Norges Automobilforbund (NAF) sier til iBergen.no at heller ikke NAF ser gruppen mellom 60 og 70 som spesielt risikoutsatt på sine statistikker.

Kan friske opp kunnskapene
– Det vi derimot ser, er at ulykkesstatistikken går ned med 43 prosent for de av våre medlemmer som tar de såkalte «65 pluss»-kursene våre. Det er et tilbud til bilister over 65 år, som ønsker en oppfriskning av trafikkregler og kjøreegenskaper, sier Westerveld.

– Er det fordi dere vurderer behovet for oppfriskning som stort?

– Nei, det er først og fremst fordi kundene i den aldersgruppen selv etterspør et slikt kurs, sier Westerveld.

Les flere nyheter på www.iBergen.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere