RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Drosjenæringen bør innstille seg på at endringer vil komme

DROSJEDEBATT: - Drosjenæringen bør innstille seg på at endringer vil komme. Lokalt kan vi for eksempel stille sterkere miljøkrav når vi legger transporttjenester ut på anbud, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
DROSJEDEBATT: - Drosjenæringen bør innstille seg på at endringer vil komme. Lokalt kan vi for eksempel stille sterkere miljøkrav når vi legger transporttjenester ut på anbud, sier Guri Melby (V), byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)
Oslos byråd for samferdsel og miljø gir ikke opp kampen for en utslippsfri drosjenæring.

OSLO (Nettavisen): Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier blankt nei til å forby nye bensin- og dieseldrosjer i norske storbyer neste år, men Oslos miljøbyråd Guri Melby (V) gir ikke opp.

Les også: Ber Frp ta grep for el-drosjer

- Uenighet i regjeringen

- Det virker som det er uenighet innad i regjeringen om dette, og det gir grunn til optimisme, sier hun til Nettavisen.

Melby ber drosjenæringen uansett innstille seg på endringer og sier Oslo også har lokale virkemidler.

Fortsatt fossil drosjenæring

I det Melby kaller verdens elbilhovedstad ruller det bare et fåtall el-taxier - av en samlet bilpark på vel 1500 drosjer. Samtidig sliter Oslo med å holde seg innenfor grenseverdiene når det gjelder utslipp av nitrogendioksider. Miljøbyråden er utålmodig:

Viser til Utsira-seier

- Kanskje må vi ta saken opp i Stortinget, sier Melby og viser til at et flertall på Stortinget klarte å bli enige om elektrifisering av Utsirahøyden i Nordsjøen uten regjeringspartiene Høyre og Fremskrittspartiet.

Stille krav fra 2015?

I fjor forelso miljøbyråden nye miljøkrav til drosjenæringen. Hun ville ha en utslippsfri drosjenæring innen 2020, seinest 2023. Da Høyre forrige helg avholdt sitt landsmøte vedtok partiet en bymiljøresolusjon. Et av punktene sier man vil stille krav om null- eller lavutslippsstandard for alle nye drosjer fra 2015.

- Byene skal ikke være en del av miljøproblemet, de skal være en del av miljøløsningen, sa klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) på landsmøtet.

Høyre vil ikke forby eksisterende drosjer, men ønsker at alle nye storbydrosjer fra 2015 skal være lavutslippsbiler. Det kan være el-biler, hydrogenbiler eller hybridbiler.

Ønsker ikke forbud

Men noe slikt påbud vil ikke statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet høre snakk om:

- Vi tror ikke forbud og påbud er veien å gå. Vi har mer tro på positive virkemidler, sier han til Nettavisen.

Hoksrud mener drosjeeierne selv er på god vei og selv får finne ut hva slags bil de vil satse på og vurdere forhold som driftsmarginer og rekkevidde. Han håper «Tesla-Trond» med sin elbil kan være en inspirasjon for flere, men minner om at drosjene også har oppgaver som ikke så lett lar seg forene med dagens elbiler, for eksempel transport av rullestolbrukere i maxitaxier.

- Er det et sprik mellom Frp og Høyre i denne saken?

- Høyre er et selvstendig parti og vedtar sin politikk, akkurat som Frp. Det er bra de er offensive. Sammen står vi på regjeringserklæringen, sier Hoksrud.

Han sender ballen tilbake til Oslo og sier kommunen når de bestiller taxitjenester kan legge inn krav til miljøvennlige biler.

KLARER DET SELV: Forbud og påbud trengs ikke, mener statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.


Heller ikke i Norges Taxiforbund vinner miljøvisjonene i Høyre gehør.

- Vi er positivt innstilt til elbiler, men de går ikke like bra overalt og passer ikke til alle oppgaver vi utfører. Et isolert pålegg kun for taxinæringen synes vi er helt håpløst. Det er ikke gjennomførbart, uttaler forbundsdirektør Lars Hjelmeng ifølge NTB.

- Endringer vil komme

- Kampen er ikke tapt, sier Oslos samferdsels- og miljøbyråd, som nå vil vurdere hvordan hovedstaden skal innfri sine miljøambisjoner for samferdselssektoren.

EL-TAXI: Drosjeeier Trond Gustav Sømme kjører el-taxi. Etter åtte måneders kjøring, er han fortsatt bare en av to som kjører Tesla som drosjebil i Oslo Taxi.

- Drosjenæringen bør innstille seg på at endringer vil komme. Lokalt kan vi for eksempel stille sterkere miljøkrav når vi legger transporttjenester ut på anbud. Dette kommer, varsler Melby.

Drosjeeier Trond Gustav Sømme, som var først ut i Oslo med en Tesla taxibil,  vil gjerne se flere kolleger i elbil, men etterlyser i Nettavisen flere ladestasjoner tilrettelagt for drosjenæringen.

Melby sier hun har forståelse for det kravet og at hun gjerne vil samarbeide med næringen om bedre infrastruktur for elbil-taxier.

- Vi må både ha positive virkemidler, men også stille krav til næringen, sier hun.



Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere