RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Drosjesystemet åpner for juks

Foto: Aas, Erlend
Sist oppdatert:
Politisjef Tom Østreng vil endre drosjenes løyvesystem for å bekjempe juks.

(iOslo.no) Med dagens system er drosjeeierne tilknyttet en taxisentral, men driver selvstendige selskaper med eget drosjeløyve (tillatelse til å kjøre drosje, journ. anm.). Det gjør at Oslo har om lag 2500 små, personlige drosjeselskaper. I motsetning til aksjeselskap drives disse uten offentlig innsyn i regnskapene, skriver Aftenposten.

Nestsjef Tom Østreng for politiets innsatsstyrke mot pakistanske gjengkriminelle mener ordningen åpner for svindel og bedrag. Derfor vil han organisere drosjenæringen på samme måte som kollektivtrafikken.

- Kollektivtrafikken på tog, buss og bane er organisert i selskaper som eier sine busser og tog. Togførere og sjåfører er ansatt i selskapene på fastlønn. Kan drosjenæringen organiseres på samme måte? spør Østreng.

I tillegg til de store avsløringene om trygdejuks, forsikringssvindel og skatteunndragelser, har Oslo-politiet kartlagt at om lag 40 drosjesjåfører har forbindelser til A- og B-gjengen. Politiet mener drosjesjåførene både frakter våpen og kjører til og fra åsteder.

Med en ny ordning mener Østreng det vil være enklere for myndighetene å føre kontroller. Både Norgestaxi og Oslo Taxi støtter politisjefens forslag.

Les flere nyheter fra iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere