RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- En skinnprosess da Telenor hyrte hodejeger


KRITISK BLIKK: Elin Ørjasæter mener rekrutteringsprosessen rundt Telenors ansettelse av Sigve Brekke var spill for galleriet.
KRITISK BLIKK: Elin Ørjasæter mener rekrutteringsprosessen rundt Telenors ansettelse av Sigve Brekke var spill for galleriet. Foto: Christine Heim
«En skinnprosess da Telenor hyrte hodejegeren Fred O. Jacobsen», hevder Elin Ørjasæter.

«Headhuntere er dyre, men effektive alibier for styreledere som har bestemt seg på forhånd».

Det skriver forfatter, foredragsholder og førstelektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Elin Ørjasæter, på sin blogg, Orjas.no. Artikkelen har hun skrevet sammen med førsteamanuensis Gro Ladegård ved Markedshøyskolen.

- Det handler forbausende mye om nettverk når det gjelder rekruttering i det aller øverste sjiktet, sier Ørjasæter til Nettavisen. Hun har selv jobbet som hodejeger.

Ørjasæter hevder det trolig var en skinnprosess da Telenor hyrte hodejegeren Fred O. Jacobsen fra Egon Zehnder for å finne ny konsernsjef. Sigve Brekke ble ansatt, til tross for at næringsminister Monica Mæland (H) ba selskapet aktivt lete etter kvinnelige kandidater. Tidligere kunne VG melde at ingen av de tre kvinnene med mest erfaring fra Telenor ble intervjuet til stilingen som konsernsjef før ansettelsen av Brekke.

Ørjasæter skriver om Fred O. Jacobsen fra selskapet Egon Zehnder at han er mediesky og har drevet 30 år som headhunter og formidlet de tyngste toppjobbene i norsk næringsliv i en årrekke, men at han tilhører «en generasjon der menn anbefaler hverandre uten å peke på noen spesifikk kompetanse». Selskapet Egon Zehnder er ifølge Ørjasæter «den fremste eksponenten for denne uheldige tradisjonen i norsk toppleder-rekruttering».

Ifølge Ørjasæter var det særlig overraskende at NHO-sjef Kristin Skogen Lund ikke ble kontaktet. Hennes påstand er at Sigve Brekke fikk jobben fordi han allerede var en del av Svein Aasers profesjonelle sosiale nettverk.

Hun mener den eneste løsningen er at eierne anstrenger seg for å ansette de beste lederne.

- Man kan ikke tvinge gjennom endringer her. Eierne må velge styreledere som er oppriktig interessert i å få de beste lederne, sier Ørjasæter til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere