RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fant hette i pølse

Sist oppdatert:
Mattilsynet tar Steinar Hopes funn seriøst og vil ha svar fra Gilde. Se bildene.

- Til min store forskrekkelse dro jeg ut rester av en såkalt produksjonshette da familien på tur skulle grille på søndag, sier Hope fra Leknes i Lofoten til TV 2 Nettavisen.

Han forklarer at restene stammer fra hetter som brukes under produksjon av pølser.

Pølsepakken fra Gilde har utløpsdato 5. juni 2006. Hope sier han leverte Mattilsynet i Leknes mandag morgen.

Tar saken
- Vi har mottatt pølsa med plastrester, bekrefter førsteinspektør Jørgen Solbakk overfor TV 2 Nettavisen.

- Men er du sikker på at dette er et reelt funn?

- Vi behandler det slik, og skal nå ta kontakt med produsenten Forus i Stavanger og Gilde, sier Solbakk og forklarer at de dro ut plasten fra pølsevevet.

Solbakk sier til TV 2 Nettavisen at de fikk en lignende henvendelse for to uker siden, men da tok forbrukeren selv kontakt med Gilde.

- I denne saken tar vi affære selv, sier han.

- Alt er mulig
Fra Gildeanlegget «Forus» i Stavanger får TV 2 Nettavisen opplyst at dette ikke er noen umulighet.

- For et par uker siden ble det funnet plastrester i en pølse produsert her, bekrefter informasjonssjef Grethe Skundberg til TV 2 Nettavisen.

Dette er plast som ligger rundt pølsa før koking og røyking, og som skrelles av etterpå, opplyser hun.

- Her har litt av plasten kommet inn i pølsa, og det skal ikke skje. Vi tok umiddelbart affære. Pølselinja ble stengt, og tiltak er igangsatt for å hindre nye funn a la dette.

Erstatning
- Har dere gjort noe for å trekke tilbake pølsene?

- Nei, dette er en kvalitetssvikt fra vår side, men det er ikke noe omsetningsforbud mot dette. Vi kan ikke trekke tilbake 400.000 pølser, som vi produserer ukentlig, på grunn av dette.

For to uker siden fortalte TV 2 om bursdagsgjestene til 11 år gamle Håvard som mistet appetitten

- Alle forbrukere som finner noe lignende, best ta kontakt med Gilde på telefon 800 333 90, så får de erstatning, sier Skundberg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere