RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- For mye frihet fører til frafall på videregående

Oslo (NTB): Gutter som slutter på skolen, forteller at de føler de får for mye frihet og for mange negative tilbakemeldinger.

Det sier Thomas Nordahl, professor i pedagogikk ved Høgskolen i Hedmark, til Aftenposten. Han har intervjuet 40 gutter i Hedmark som ikke har klart seg bra på videregående skole, og som har vært på vei ut av utdanningssystemet.

- Guttene ser både ut til å mangle motivasjon og indre strukturer til å mestre skolen, sier Nordahl.

- Når elever med svake indre strukturer møter en skole som stiller høye krav, svarer de med å trekke seg tilbake og vike unna problemene. Mange flykter inn i en verden av TV- og dataspilling på gutterommet, sier han.

Nordahl knytter problemene til målet om «ansvar for egen læring» i videregående skole. De som sliter med svake indre strukturer, kan fort bli hengende etter.

- Når de ikke har lært å jobbe på barne- og ungdomsskolen, blir resultatet katastrofalt på videregående. (©NTB) (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere