- Forferdelig tragisk

Foto: Eeg, Jon (SCANPIX)

Men byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo sier togulykken onsdag kunne ha endt enda verre.

- Dette er forferdelig tragisk ulykke. Tre personer som gikk på jobb i dag kommer ikke hjem, sier bryådsleder Røsland i en kommentar til Nettavisen.

Han sier at skadeomfanget kunne ha blitt mye større enn det ble:

- Det er både gass og olje i området, så dette kunne faktisk ha gått enda verre. Det er mange katastrofescenarioer man kan se for seg etter det som hendte i dag.

Avventer undersøkelse
Røsland sier at det vil bli undersøkt hvordan ulykken skjedde og at han håper undersøkelsene vil gi svar på det han lurer på i dag.

- Hvordan kan togvogner rulle en såpass lang strekning som dette på egen hånd og uten at det blir slått alarm? spør Røsland.

- Omsorg
Samferdselsminister Ragnhild Meltveit Kleppa (Sp) uttalte onsdag på regjeringens hjemmeside at alt vil bli gjort for å finne årsaken til ulykken på Sjursøya i Oslo.

- Vår dypeste medfølelse går til de som har mistet sine nærmeste i togulykken i Oslo i dag. Det er nå viktig å gi omsorg til de som er skadde og pårørende, sa Kleppa på hjemmesiden.

12 år siden
Sist en ulykke med godstog i Norge førte til at liv gikk tapt var - etter det Nettavisen kjenner til, 19. september 1998. Da ble fem ungdommer drept i en kollisjon mellom et godstog og en personbil på en planovergang på Gol i Hallingdal.

10. juli 1974 omkomen føreren i et persontog da toget støtte sammen med et godstog ved Brusand stasjon ved Vigrestad og 2. desember 1970 omkom en lokfører da godstoget han førte mistet bremsene og kolliderte med perrongen på Østbanen i Oslo.

15. november 1950 mistet 15 mennesker livet da et persontog fra Kristiansand til Oslo krasjet med en godsvogn lastet med tømmer ved Hjuksebø stasjon i Telemark.

Tretten og Åsta
Norges største togulykke skjedde i 1975, da 27 personer omkom da to persontog kolliderte like nord for Tretten stasjon i Gulbrandsdalen.

4. januar 2000 omkom 19 personer da to persontog kolliderte ved Åsta på Rørosbanen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.