RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Frankrike under 1. verdenskrig

Samferdselsbyråd Petter N. Myhre dukket aldri opp for å åpne det nye NAF-senteret. Han kjørte seg vill og dro hjem.
Samferdselsbyråd Petter N. Myhre dukket aldri opp for å åpne det nye NAF-senteret. Han kjørte seg vill og dro hjem. Foto: Berit Almendingen (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Samferdselsbyråd Peter N. Myhre (Frp) er opprørt over statsbudsjettet.

(iOslo.no) Totalt er 461 millioner satt av til samferdsel i Oslo. Ifølge regionveisjef Sidsel Sandelien har Statens veivesen fått penger til å fortsette sine prosjekter. Men fremdeles sliter Ulven-Sinsen-prosjektet med midlene. Det er ikke satt av penger fra staten, men prosjektet skal få 90 millioner fra Oslo kommune.

- Vi kommer jo i gang med arbeidet med bompengemidler. Dette er del av en totalpakke som skal deles mellom stat og kommune, og går inni Oslo-pakke 2, sier Sandelien til iOslo.no.

- Skandaløst
Men samferdselsbyråd Peter N. Myhre karakteriserer de foreslåtte midlene til Ulvensplitten-Sinsen-prosjektet som skandaløse.

- Dette betyr at Ulven-Sinsen prosjektet igjen får null og niks. Det ser ut som Frankrike under første verdenskrig der oppe. Vi har et anleggsområde som har stått stille i halvannet år. Det er ingen andre steder i Norge det ville skjedd, sier han.

Pengene fra Oslo kommune avfeier samferdselsbyråden som småpenger.

- Ulven-Sinsen blir ikke startet opp med dette. Statsbudsjettet innebærer at det ikke gjøres noen ting der oppe. Det kommer ikke fem øre, og det er ingen fremdrift å registrere i dette her, sier han.

Krever at prosjektet starter
Til sammen er 245 millioner bevilget fra Oslo kommune over tre år. Ennå har ikke staten bidratt med en krone. Samferdselsbyråden krever at regjeringen tar tak i problemet.

- Jeg vil be om at de gjenopptar arbeidet, for kommunens bidrag som avtalt med staten er gjennomført. Den eneste tilbakemeldingen vi har fått er at de vil komme tilbake til dette, sier han.

Sandelien mener det er andre problemer enn det budsjettmessige som ligger til grunn for at prosjektet har gått tregt.

- Det er beklagelig at vi har kommet i denne situasjonen vi har kommet i. Løsningen vi først hadde foreslått ble for dyr, slik at vi måtte tilbake til tegnebordet. Det er klart det har tatt tid, og det har vært medvirkende til at vi ikke fikk penger i fjor.

- Men det er heller ikke bevilget penger i år, selv om planene ligger klare?

- Det er en klagesak der ute som butter mot, sier Sandelien.

- Når blir dette prosjektet stående ferdig?

- Det er vanskelig å si. Jeg kan ikke love noe årstall eller månedstall, sier Sandelien.

Stein Fyksen, prosjektsjef i Statens vegvesen lover bot og bedring, men ikke før i 2008. Da skal alt forarbeid være gjort, og byggearbeidet kan ta til igjen på Ulven.

- Vi tar sikte på å komme igang igjen med driften våren/sommeren 2008, og da skal vi komme igang med de kommunale veiene først. Årsaken til det er at det veinettet må bygges om først, slik at man kan bruke det tildels som avlastningsveier når vi starter det større arbeidet, sier han.

Datoen for ferdigstilling har tidligere vært flyttet fra 2011 til 2012, etter at det første anbudet viste seg å bli for dyrt. Nå skal en ekstern kvalitetssikring avgjøre om prosjektet kan få sin start på våren eller sommeren.

Det er ventet at prosjektet vil være ferdig i årsskiftet 2012-2013.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere