- Frykter ny dødssommer

Villmannskjøring, promille og uerfarne førere med høy fart. Flere organisasjoner advarer nå mot grisekjøring på sjøen.

24.06.08 13:57

I 2007 omkom 24 personer etter ulykker med fritidsbåt, ifølge tall fra Sjøfartsdirektoratet. 16 av disse mistet livet i sommermånedene.

- Det vil nok dessverre ikke bli bedre i år, sier Ingvar Johnsen, kommunikasjonssjef Redningsselskapet til Nettavisen.

Endringer i skjærgården
For mange er båtferie i den norske skjærgården den ultimate sommeridyllen, men den sterke økningen av raske lystbåter er nå i ferd med å ødelegge ferien for mange, tror Johnsen.

- Det har blitt mer fart og mer villmannskjøring i skjærgården. Turfolk blir mer og mer engstelige. Det er fastboende og hyttefolk som står for det meste av grisekjøringen, og det er de som har flest stygge ulykker på sjøen, sier Johnsen.

Han legger skylden først og fremst på nye og raske båter. Før gikk det for det meste i snekker og lystbåter som holdt en maksfart på 25-30 knop. Nå fylles skjærgården av båter som gjør det dobbelte.

- Folk kan kjøpe båter som enkelt gjør 60-70 knop over disken. Før gikk «raske» båter i 30 knop, og det var fort. Vi ser på utviklingen med hjertet i halsen, sier Johnsen til Nettavisen.

Bjarne Eikefjord i Motorførernes Avholdsforbund er enig i at skjærgården har forandret seg. Han sammenligner nå skjærgården langs vestlandskysten med kjøring på E-18.

- Kjøringen går bare fortere og fortere, og noen ganger oppstår det køer på sjøen. Vi vil at alle som ferdes på sjøen skal føle seg trygge, og da må vi bli kvitt villmannskjøringen, mener han.

331

- Tar sjansen på promillekjøring
Fra 1996 til 2007 omkom totalt 408 mennesker i ulykker med fritidsbåter i Norge, viser statistikk fra Sjøfartsdirektoratet. Av de 408 omkomne hadde hele 143 promille. Tallene kan faktisk være enda høyere, siden det flere av dødsulykkene ikke er fastslått om de omkomne hadde promille eller ikke.

Det totale tallet omkomne inkluderer både passasjerer og båtførere.

Kjetil Olsen er førstebetjent ved Havnepolitiet i Oslo. Han er enig i at det er de raske lystbåtene som utgjør den største trusselen på sjøen.

- Folk har ikke kunnskaper nok om sjøen. Nå ser vi at til og med familiebåter gjør godt over 30 knop. Når farten blir så høy er det mange som ikke klarer å kontrollere båtene, sier han til Nettavisen.

Eikefjord sier at skjærgården fylles opp av selvutnevnte «verdensmestre».

- Folk kjøper seg store og raske båter uten å ha erfaring. Høy fart kombinert med vanskelige forhold og alkohol står bak mange av uhellene på sjøen. Folk er der de ikke burde vært, og når det går galt på sjøen, går det ofte fryktelig galt, sier han.

Førstebetjenten sier at mange av de båtførerne havnepolitiet stopper ikke kjenner til reglene for båtkjøring. Promillereglene kjenner de til, men ofte blir de ikke overholdt. - Det er mange som tar sjansen på promillekjøring. De tror at de ikke blir stoppet av politiet, og det er veldig farlig, sier han.

Så langt i år har havnepolitiet i Oslo anmeldt syv personer for promillekjøring til sjøs, og politiet vet at tallet vil øke utover sommeren.

- Været har alt å si. Kommer det et par fine dager etter hverandre vil antallet øke. Alt øker med sola, fyllekjøring, villmannskjøring - sånn er det bare, sier Olsen.

- Ungdommen ikke verst
Ingvar Johnsen i Redningsselskapet sier at om lag 90 prosent av alle ulykkene på sjøen forårsakes av voksne menn. 17 av de 24 som omkom i fritidsbåter i fjor, var menn over 41 år.

Førstebetjent Olsen i Oslo havnepoliti er enig.

- Det er ikke ungdommen som står for villmannskjøringen. Det vi ser er at det er menn i alderen 30-50 som er verst i klassen. Det er det flere grunner til. Pris gjør at ungdommer ikke har råd til de raskeste båtene. Det er også mindre promillekjøring blant de yngre, sier Olsen til Nettavisen.

Frykter mange ulykker i år
Sommeren 2007 var et dårlig år for båtfolket. Lite sol førte til at færre tok turen ut på bøljan blå. Nå som fellesferien står for døren, frykter Motorførernes Avholdsforbund at tallene vil bli høyere enn i fjor.

- Det er mye som tyder på at sommeren 2008 vil bli verre enn 2007. Politiet har allerede hatt mye å henge fingrene i, sier Bjarne Eikefjord til Nettavisen.

Han mener at en dramatisk forandring i båtfolks holdninger må til.

- Folk må respektere sjøen og tenke på at de må dele den med andre. Vi ser nok av folk som tror de eier sjøen, og ikke tar hensyn til andre enn seg selv. Vi mener også at det må innføres obligatorisk båtførerkort, og at politiet må bli mer synlige på sjøen. Flere politibåter vil ha en preventiv effekt akkurat som på veiene. Promillegrensen på 0,8 må også senkes til 0,2, sier avdelingslederen.

Nettavisens kunnskapsquiz: Vinn flotte premier hver dag

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag