RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Fy f***, så frekk det går an å være


- FORSØKT SVINDLET: Niingskroa mottok et «kampanjetilbud» fra Onlineopplysningen.
- FORSØKT SVINDLET: Niingskroa mottok et «kampanjetilbud» fra Onlineopplysningen. Foto: Monica Nilssen
Sist oppdatert:
Monica fikk «regning» på 6000 kroner i posten.

Daglig leder ved Niingskroa i Bogen i Nordland, Monica Nilssen, mottok onsdag en regning litt utenom det vanlige. Hun skjønte straks at her var det ugang på fære, og heldigvis var hun våken da hun åpnet brevet.

På det som lett kan forveksles med en faktura var på beløpet 5999 kroner, og hadde avsender Onlineopplysningen AS. Nå ønsker Nilssen og advare andre fra å bite på det hun karakteriserer som fakturasvindel, skriver Nordlys.

- Dette bør folk få vite om, for det er ikke alle som er like våken når de åpner noe sånt. Jeg vil tippe at vi ikke er de eneste som har fått det, og jeg tror det er mange som betaler det, uvitende, sier hun til Nordlys.

Advarsel

Trygghandel.no har tidligere omtalt det som egentlig ikke er en faktura, men et kampanjetilbud i forkledning.

«De skriver Reg.frist på forfallsdatoen og Kampanjetilbud i stedet for faktura. Utenom disse to små forandringene så er utsendelsene tilnærmet identisk med en vanlig faktura, og man trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne at hensikten med disse utsendelsene er å skape forvirring. Det er for oss helt klart at aktørene velger å markedsføre seg på denne måten da det tilføyer dem kunder og penger uten at de behøver og gjøre noe særlig jobb», skriver de om markedsføringsmetoden.

BREVET: Fra Onlineopplysningen. Legg merke til «reg.nr.» i liten skrift ved betalingsfristen

Frekkhet

Nilssen ble forbannet når hun åpnet brevet, og sier hun vet om flere andre som har fått samme type «kampanjetilbud».

- Jeg tenkte, «fy f..., så frekk det går an å være». Jeg blir så irritert av slike frekkheter, sier den daglige lederen.

- Jeg har sett brevet før, og vet om flere som har fått samme greia. Blant annet har jeg sett det på Facebook.

Onlineopplysningen har telefontid fra 10.00-15.00. Verken Nordlys eller Nilssen har kommet i kontakt med Onlineopplysningen onsdag..

- De gjør det vel tilfeldig, regner jeg med. Det står også på hjemmesidene deres at de til og med har lunsj fra halv tolv til ett, sier hun og ler.

BREVET: Fra Onlineopplysningen. Legg merke til "reg.nr." i liten skrift ved betalingsfristen Foto: Monica Nilssen

- Dreier seg om et tilbud

NRK har tidligere vært i kontakt med Onlineopplysningen, som sender ut "tilbudene".

I en e-post til NRK svarer Christer Fossum i Onlineopplysningen at de sender ut et tilbud i stede for å ringe til folk. Dette fordi mange har dårlig tid, og dermed sjelden har tid til å ta slike henvendelser på telefon.

– Det er tydelig opplyst på kampanjetilbudet at det dreier seg om et tilbud og ikke et krav. Tilbudet har en registreringsfrist som bedrifter kan benytte seg av om de ønsker det, skriver Fossum til NRK.

Her kan du lese flere nyheter fra Nordlys.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere