*Nettavisen* Nyheter.

- Her blir det veldig mange farlige situasjoner

Oslo-gater stengt:

ADVARER: Bystyrepolitiker Camilla Wilhelmsen (Frp) mener byrådet må bedre sikkerheten utenfor rådhuset etter at det ble forbudt å kjøre der. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Frp-politiker frykter ulykker etter at flere Oslo-gater ble stengt for gjennomkjøring.

06.06.18 22:03

FRIDTJOF NANSENS PLASS (Nettavisen): - På den korte stunden jeg har vært her, så har jeg sett så mange farlige ryggesituasjoner. Så det byrådet her har gjort, det bedrer i hvert fall ikke sikkerheten, sier bystyrepolitiker i Oslo, Camilla Wilhelmsen (Frp), til Nettavisen.

Mandag ble Oslo sentrum stengt for gjennomkjøring, og det ble forbudt å kjøre over Fridtjof Nansens plass foran Oslo rådhus.

Men som Nettavisen kunne dokumentere, var det mange som ga blaffen i forbudsskiltene den første dagen. Samtidig var det en god del bilister som valgte å snu ved skiltene, og det gjør Wilhelmsen bekymret.

- Folk forstår ikke at plassen er stengt. Det er jo satt opp skilt, men folk ser dem ikke fordi de er vant til at man kan kjøre på Fridtjof Nansens plass. Det er veldig mange som kjører her nå også, sier hun.

Les også: Her gir Oslo-bilistene blaffen i det nye forbudet

SE VIDEO: Ringes langer ut mot byrådet:

- Burde sattt opp bom

Hun mener erfaringen fra den første dagen, viser at skilting ikke er nok.

- Når plassen nå en gang er stengt, så må den i alle fall stenges slik at det blir sikkert. Da burde man, slik som politiet sa, satt opp bommer for eksempel. Da kunne det vært trygt, sier Wilhelmsen.

Den opprinnelige planen til Bymiljøetaten, var nettopp å sette opp en bom ved plassen, men dette ble nedstemt i bystyret.

Les også: MDG-politikere jubler over kjøreforbud: - Historisk!

For å vanskeliggjøre kjøring, er det imidlertid satt opp blomsterkasser, stoler og bord rundt om på Fridtjof Nansens plass.

Heller ikke det synes Wilhelmsen er løst på en god måte.

- Det er nå én vei inn for de som skal levere varer, men det ser ut som om de som har plassert ut blomsterkasser, ikke har forstått det. For blomsterpottene er satt så smalt at det kommer jo knapt en politibil inn, sier hun.

Klikk på bildet for å forstørre.

NYTT: Slik er byrådets nye kjøremønster i Oslo sentrum som ble innført mandag. Flere gater er nå stengt for gjennomkjøring. Foto: Bymiljøetaten (Oslo kommune)

- Hyggelig selv med biler

Wilhelmsen mener det beste ville vært å la bilene fortsatt kjøre over den monumentale plassen, slik man har gjort i alle år.

- Jeg mener vi skal kunne ha biler i Oslo sentrum. Det kan være hyggelig på plassen her selv om bilene er her, og bilene trenger vi, sier hun.

Les også: Nå stenges Oslo sentrum for gjennomkjøring

- Overbevist om at bilfrie plasser er sikrere

Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), har ikke mye til overs for argumentet om trygghet, og mener i stedet at det er et argument for å få biltrafikken bort fra gatene.

- Det er bra at Wilhelmsen innser at biltrafikk kan gjøre gatene utrygge for fotgjengere. Det er jo grunnen til at vi ønsker å gjøre denne flotte plazaen bilfri, i tillegg til resten av sentrum. Jeg er overbevist om at bilfrie plasser er sikrere for lekende barn og gående mennesker enn plasser med mye trafikk og gjennomkjøring. Vi har forståelse for at det tar tid for folk å bli vant til det nye kjøremønsteret så det tar vi med ro. Og smaken er jo så forskjellig blant oss mennesker, så jeg har respekt for at noen synes det er koselig med biler, selv om ikke flertallet synes det, sier Marcussen til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

SLÅR TILBAKE: - Det er bra at Wilhelmsen innser at biltrafikk kan gjøre gatene utrygge for fotgjengere, sier byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Tirsdag gikk også eiendomsinvestor og milliardær Christian Ringnes ut mot byrådet, fordi det fortsatt er mulig å kjøre til rådhusgarasjen, selv om plassen ellers er stengt for kjøring.

- Akkurat det som foregår på plassen her nå, hvor det er lov til å kjøre til rådhuset og Stortinget, men at ingen av byens vanlige borgere har lov til å kjøre her, det er litt pussig. Jeg synes jo det burde vært like regler for alle, sa Ringnes til Nettavisen.

SE VIDEO: Her gir Oslo-bilistene blaffen i forbudet:

- Det går kanskje for fort

Ringnes understreket at han er veldig positiv til grunntanken om et bilfritt sentrum, men advarte samtidig politikerne mot å få folk mot seg.

- Aristoteles snakket jo om den gylne middelvei. Jeg tror det er ganske viktig at sittende politikere i rådhuset i dag ikke går så langt at de får hele byens befolkning mot seg. Byutvikling er noe som foregår over hundrevis av år, og derfor skal man ta seg litt tid, sa Ringnes, og la til:

- Så jeg mener at nå går det kanskje litt vel fort med å forvise bilen. Jeg tror det er en god idé å bruke tid på dette.

Marcussen slo da tilbake mot kritikken.

- Her har ikke Christian Ringnes fulgt med i timen. Byrådet har allerede varslet at vi ønsker å fjerne alle private parkeringsplasser fra rådhusgarasjen. Det vil kun være plass til rådhusets tjenestebiler og HC-parkering, sa Marcussen, og avviste at deres mål er å forvise bilen:

- Byrådets mål er ikke å «forvise» bilen, men å redusere biltrafikken i byen med omtrent en tredel, og å gjøre sentrum innenfor ring 1 fritt for privatbiler. Dette er politikk som flertallet i Oslo har stemt på. At flertallet bestemmer kalles demokrati, en svært klok idé som også eksisterte på Aristoteles’ tid, sa hun.

SE VIDEO: MDG-politiker jubler over full stopp i Oslo:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag