RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Holdt for narr av Forsvaret

Foto: Stein Roar Leite (TV 2)
Sist oppdatert:
162 personer føler seg grundig lurt av Forsvaret etter å ha kjøpt amerikanske lastebiler av Forsvarsmuseet. Nå etterforskes saken.

Militærbilene ble solgt uten godkjente papirer, og pengene for bilsalget ble satt inn i et ulovlig fond. Nå har militærpolitiet satt i gang full granskning av bilsalgene, melder TV 2 Nyhetene.

Jørn Aas fra Trondheim er en av mange som trodde det var et godt kjøp da han sikret seg en pent brukt etterkrigsmodell av den populære amerikanske lastebilen M6 i 2003.

Aas trodde at alt var i orden, men da han møtte opp hos Biltilsynet fikk han beskjed om at den amerikanske lastebilen manglet «End-User-Certificate», eller et såkalt sluttbruker-sertifikat. Dette dokumentet kan kun utstedes av amerikanske myndigheter.

Ventet i 3 år
Forsvarsmuseet solgte til sammen 162 lastebiler uten godkjente papirer, og når tillatelsene ikke er på plass, får heller ikke lastebileierne lov til å kjøre på norske veier.

I tre år har Jørn Aas jobbet for å få papirene fra Forsvaret, uten å lykkes.

– De har holdt meg for narr i alle disse årene. De har lovet og løyet og sagt at papirene er på vei, men så langt har jeg ikke sett snurten av sluttbruker-sertifikatet, sier Aas til TV 2.

Ulovlig fond
Lastebilene ble mottatt som våpenhjelp fra USA på slutten av 60-tallet. De slitesterke bilene tjenestegjorde i det norske forsvaret i flere tiår før det ble utrangert. Det var altså Forsvarsmuseet som i 2003 solgte de 162 amerikanske lastebilene til entusiaster over hele Norge, uten godkjente papirer.

Forsvarsmuseet (FMU) opprettet et fond hvor pengene av bilsalget skulle settes inn. Til sammen over 3 millioner kroner.

Forsvarsmuseet skulle bruke pengene til å kjøpe opp objekter av museal verdi, og som FMU ellers ikke hadde økonomi til å anskaffe. Problemet var at de ikke hadde noen hjemmel til å opprette et slikt fond.

Full granskning
Pressesjef og brigader, Geir Anda i Forsvarsstaben, bekrefter ovenfor TV 2 Nyhetene at militærpolitiet har igangsatt full granskning av omstendighetene rundt disse lastebilsalgene.

- Så langt er det ikke avdekket noe kriminelt, eller at noen har hatt noen økonomisk vinning av salgene, men dette er uansett kritikkverdig og vi ser alvorlig på saken. Vi har ikke visst noe om at disse lastebilsalgene har pågått, sier Anda til Avisa Nordland.

Det var tidligere direktør ved Forsvarsmuseet, Rolf Scheen, som stod for salgene av disse amerikanske lastebilene. Han er nå fjernet fra stillingen blant med bakgrunn av denne saken bekrefter Anda ovenfor TV2.

Scheen er nå ansatt i en spesial nyopprettet stilling som rådgiver og står til disposisjon for Forsvarsstaben. Scheen ønsker ikke å la seg intervjue om bilsalget etter pengefondet.

- Klønete håndtert
Ikke bare ble salget klønete gjennomført - det skulle trolig aldri funnet sted. Ifølge en intensjonsavtale som TV 2 har fått tilgang til, står det at «fondet skal således være underlagt separat regnskapsføring/ revisjon».

I dokumentene står også ordet «museumsfond» i hermetegn gjentatte ganger, noe som kan tyde på at museets tidligere direktør trolig var klar over at opprettelsen av fondet var i gråsonen.

Fortvilet
- Folk som har kjøpt disse bilene føler seg rett og slett rundlurt av Forsvarsmuseet, sier Trond Overvik, styremedlem i Historiske militære kjøretøyers forening.

Foreningen anbefalte bilentusiaster over hele landet til å kjøpe de amerikanske lastebilene. Mange er nå fortvilet, andre er sinte over at papirene enda ikke er i orden snart tre år etter at bilsalget fant sted.

Lastebileier Jørn Ass har engasjert advokat, og har prøvd saken for forliksrådet for å få hevet kjøpet, men Forsvaret møtte ikke opp og har nå fått en uteblivelsesdom i tillegg.

Lover å rydde opp.
Brigader og pressesjef Geir Anda sier at dette er Forsvarets som har de hele og fulle ansvar for å finne ut hvor sluttbruker sertifikatene befinner seg.

- Når og om bilene kan få godkjente skilt vet ikke han, men lover at det skal komme en løsning i løpet av høsten. Enten får vi papirene i orden fra USA, eller så får bileierne pengene tilbake, sier Anda.

- Jeg tror det ikke før jeg får se det, sier Jørn Aas. Nå må noen ta tak i dette. Enn så lenge er tilliten til Forsvare over for lengst. Vi er 162 lastebileiere som er blitt lurt trill rundt, sier Aas til TV 2.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere