RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Hvorfor snakker de bare om midtdelere?

Foto: Jørgen Berge (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Kleppa er forundret over Frp og Høyre.

STORTINGET (Nettavisen): Onsdag møtte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til spontanspørretime i Stortinget. Der ble hun kritisert av opposisjonspartiene for å ikke gjøre nok for å bedre trafikksikkerheten.

- I 2010 mistet 210 livet i trafikken. Hvis så mange hadde omkommet i en flyulykke, ville dette aldri blitt akseptert, sa Frps Bård Hoksrud fra stortingets talerstol.

- Knapper og glansbilder
Hoksrud sa at det ikke hjelper å skylde på at vi tidligere har bygget for smale veier, og at det nå derfor er vanskelig å bygge midtdelere som kan hindre mange av ulykkene.

- Er det ikke tid for handling? spurte han, myntet til regjeringen og Kleppa.

Han karakteriserte Kleppa som en «bortforklaringsminister», og beskrev regjerings satsing på samferdsel slik:

- Det hjelper ikke med knapper og glansbilder, sa Hoksrud, som mente Kleppa burde se til Sverige der veistandarden er betraktelig bedre enn i Norge.

- Forundret over Frp
Kleppa sier til Nettavisen etter spørretimen at hun er forundret over fokuset til Fremskrittspartiet og Høyre.

- Det forundrer meg at både Fremskrittspartiet og til dels Høyre er så ensidige i sin tilnærming som de er, tatt i betraktning av hva de som har analysert ulykkene faktisk forteller om årsak og hva som virker, sier hun.

- Hva mener du de ensidig fokuserer på?

- Midtdelere, svarer Kleppa.

Statsråden viser til en analyse av alle trafikkulykkene i 2009, som konkluderer med at årsakene til ulykkene er sammensatte. Analysene forteller at i vel halvparten av ulykkene var forhold ved føreren en medvirkende årsak. Førti prosent av ulykkene var møteulykker, mens resten skyldtes forhold ved veiene.

- Det faktum at fart var en medvirkende årsak i nesten halvparten av de alvorlige ulykkene i 2009, skulle invitert til større oppmerksomhet også hos Høyre og Fremskrittspartiet i forhold til å redusere fart, mener hun.

Kleppa advarer mot å bortforklare førerens ansvar.

- Det er et formidabelt politisk ansvar å prøve å bortforklare at trafikksikkerhet også handler om det ansvaret den enkelte fører har. Det er min plikt å minne om det, sier hun.

- Jeg har selv opplevd ulykke
I januar omkom 18 personer på veiene, akkurat like mange som samme måned i fjor. Dette liker samferdselsministeren dårlig.

- 18 er 18 for mye, slik er det, konstaterer Kleppa.

I hele fjor mistet 210 personer livet i trafikken i Norge, og ifølge statistikken vil vi derfor oppleve mange flere tragiske dødsulykker også dette året.

- Det er snart vinterferie og mange skal ut og kjøre. Er du bekymret for at det kan komme flere dødsulykker?

- Jeg tenker jo på det hele tida. Jeg har selv vært involvert i en alvorlig trafikkulykke, og vet at her er det snakk om sorg og savn, påkjenning og omkostninger, sier Kleppa.

- Du sier du selv har opplevd en trafikkulykke, gjør det deg ekstra engasjert i dette?

- Alle i samferdselsdepartementet vet at for meg er trafikksikkerhet prioritet nummer en i mitt arbeid, sier hun.

- Kan ikke bare bygge
Kleppa mener de store tapene som påføres ved en ulykke, gjør det desto viktigere å sørge for gode veier, men også å påpeke det ansvaret alle har i trafikken.

- Men føler du regjeringen gjør nok for å få ned antall dødsulykker i Norge?

- Jeg føler at vi stadig må styrke innsatsen på dette feltet fra vår side, helt klart. Så mener jeg dette er et felles ansvar for det norske samfunnet. Vi kan for eksempel ikke bygge oss til trafikksikkerhet, sier Kleppa til Nettavisen.

Hun mener det er veldig viktig at hver enkelt av oss tar ansvar når vi setter oss bak rattet.

- Den enkelte av oss som setter seg bak rattet i en bil, har et selvstendig ansvar. Det er jo et tankekors at det rimeligste av alt, det å holde fartsgrensen, bruke belte og kjøre rusfri, at det i seg selv medvirker til en halvering av dagens ulykkestall, sier Kleppa.

- Tar ansvaret for fremtiden
-Sverige har jo en mye bedre veistandard enn oss, og trafikkulykkene der har gått ned. Du synes ikke det er litt flaut at Norge som går så bra økonomisk, at vi ikke har bedre veier?

- Altså, jeg tar nå ansvaret for fremtiden. For det er mange prosjekter som skal settes i gang. Det skal igangsettes om lag 20 nye veiprosjekter, og her er det en handlingsplan for trafikksikkerhet som består av 152 tiltak, sier Kleppa, før hun fortsetter:

- Men så må jeg også minne om at Sverige selv forklarer dette med to årsaker. Det ene er veiene, og det andre er farten. De har altså redusert farten og skjerpet kontroll i forhold til fart, sier hun.

- Tre ganger mer effektivt
Kleppa mener man er nødt til å ha en satsing på flere områder for å få ned antall dødsulykker.

- Vi må ha en innsats på flere felt, både i forhold til vei, kjøretøy og ikke minst overfor fører, sier hun.

Hun nevner blant annet automatisk trafikkontroll over en lengre strekning som ett viktig tiltak, og som ifølge henne er tre ganger mer effektivt enn vanlig fotobokser.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere