RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ingen løy om Mehamn-ulykken

Sist oppdatert:
Granskingskommisjon avviser påstander om at et fremmed jagerfly var involvert i Mehamn-ulykken i 1982 der 15 mennesker døde.

- Beskyldninger mot tidligere havarikommisjoner og offentlige myndigheter om feilinformasjon og løgn om Mehamn-ulykken i 1982, hører ikke hjemme i virkeligheten, konkluderer utvalget som har gransket mehamnulykken.

Kommisjonen ble oppnevnt i 1982 for å granske omstendighetene omkring Widerøe-flyet som styrtet ved Gamvik i 1982.

Det er tredje gang ulykken granskes. Kommisjonen ble nedsatt etter at NRK Brennpunkt sendte et program hvor det nok en gang ble hevdet at ulykken som krevde 15 menneskeliv, skyldtes kollisjon med et fremmed jagerfly.

Flere rykter
Først etter at NRK gjennom flere programmer satte søkelyset på kollisjonsteorien, begynte ryktene, som den gang svirret på

Bardufoss, å sive ut til offentligheten. Etter at forsvarssjefen opphevet taushetsplikten, viser det seg at svært mange mennesker på Bardufoss visste at et britisk Harrier-fly hadde landet med skader.

Det viste seg at det var vanlig for britiske jagerfly å ta seg inn i flyforbudssonen i Finnmark, øst for 24. lengdegrad. Offisielt kunne bare norske fly operere vest for denne grensen.

Men den nye granskningen avviser at Twin Otter-flyet kan ha kollidert med et jagerfly.

- Det ville i praksis neppe ha vært mulig å gjennomføre en «dekkoperasjon» av det omfang det her er snakk om, heter det i rapporten som lederen for kommisjonen, Gaute Gregusson leverte til stortingspresident Jørgen Kosmo på Stortinget i dag.

- Hemmlighold var nødvendig
Den opprinnelige flyhavarikommisjonen, ledet av generalløytnant og tidligere krigsflyger Wilhelm Mohr, kom i 1984 til at flyet styrtet etter at halefinnen og en del av sideroret falt av i luften som følge av «en uheldig kombinasjon av turbulens og rorbruk». I 1988 kom den utvidede granskingskommisjonen, fremdeles under Mohrs ledelse, til samme konklusjon.

Teorien om at et britisk Harrier-jagerfly kunne ha noe med ulykken å gjøre, ble avvist av begge kommisjoner, til tross for at NATO-øvelsen «Alloy Express» var i gang i Sør-Troms og flere vitner i Mehamn og Berlevåg mener å ha sett britiske jagerfly i tiden rundt ulykken.

Hvordan er det så mulig at det kan gå så mange rykter rundt en tragisk ulykke etter to offentlige granskninger? Den nye rapporten mener at mye av årsaken ligger i at mehamnulykken skjedde under «den kalde krigen», og at den skjedde i Øst-Finnmark, et militært og politisk følsomt område.

- Opplysninger av militær art måtte holdes hemmelig. Det var derfor visse ting som fra offisielt hold ikke kunne sies når forholdene rundt ulykken skulle omtales offentlig, heter det i den siste rapporten om ulykken.

- Media sjekket ikke kilder
Rapporten gir også media mye av skylden for at det har gått mange rykter om ulykken.

- Påstanden om NRK Brennpunkts program om at to Harrierfly hadde krysset 24. lendegrad ulovlig, ble omgående «bekreftet» av en tidligere radaroperatør ved CRP Kautokeino, som hevdet at han hadde registrert denne ulovlige flygningen. Men nærmere undersøkelser viste at han først begynte ved CRP Kautokeino et halvt år etter ulykken, heter det blant annet i rapporten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere