- Jeg synes ikke en politiker skal måles ut fra hvor god man er til å håndtere pressen

MILJØBYRÅD: I forrige uke ble Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne utnevnt til Byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Nettavisen har møtt henne i Det store intervjuet.

MILJØBYRÅD: I forrige uke ble Lan Marie Nguyen Berg fra Miljøpartiet De Grønne utnevnt til Byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Nettavisen har møtt henne i Det store intervjuet. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

Oslos nye miljøbyråd angrer ikke på at hun gikk så høyt ut. Møt henne i Det store intervjuet.

31.10.15 08:35

OSLO RÅDHUS (Nettavisen): - Det har vært en utrolig spennende og flott uke, konstaterer Oslos nye byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (28).

Det er onsdag ettermiddag, og det har gått nøyaktig én uke siden den unge politikeren fra Miljøpartiet De Grønne (MDG) overtok nøklene til byrådskontoret.

- Er det en drøm som har gått i oppfyllelse?

- Det er i alle fall en drøm om å være med på å endre samfunnet til å bli mer miljøvennlig. Det er jo den sjansen jeg har nå, sier hun og smiler.

Nettavisen har møtt Lan Marie Nguyen Berg i Det store intervjuet.

- Det er ikke bare kritikk

Nguyen Berg tar høflig imot oss på sitt nye kontor i 12. etasje i rådhuset.

Med panoramautsikt over Oslofjorden og den mangeårige Høyre-styrte byen som hun nå vil gjøre grønn.

HØYE AMBISJONER: Byråd Lan Marie Nyguyen Berg vil gjøre Oslo til Europas miljøhovedstad. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)

- Det er jo under ett år siden jeg ble valgt til førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne, og det har skjedd ganske mye siden den gang. Det har vært et veldig spesielt år, sier hun, og kikker ut av vinduet.

- Var du i tvil om du skulle takke ja til å bli byråd?

- Ja, selvfølgelig. Det et kjempestort ansvar å ta på seg, så det måtte jeg tenke på. Men når jeg først fant ut at jeg hadde lyst, så hadde jeg veldig lyst, sier hun med et lurt smil.

Og det er ingen tvil om at hun har lagt lista høyt. Målet er å gjøre Oslo til Europas miljøhovedstad. For å få til det vil hun fjerne bilene innenfor Ring 1, og stanse utbyggingen av nye E18 vestover.

Dette har allerede satt sinnene i kok hos flere, og MDG-politikeren har måttet svare på mange tøffe og gjentatte spørsmål fra riksmediene.

- Var du forberedt på all kritikken?

- Jeg vil jo ikke si at det bare er kritikk, og jeg synes det er kult at vi har fått startet denne diskusjonen. For det er dit vi skal, vi må jo diskutere dette for å kunne komme videre i arbeidet med å gjøre Oslo til en mer klimavennlig by, sier Nguyen Berg.

Gunnar Stavrum: Søndagshandel i bilfrie gater

- Press jeg ikke har hatt før

Men Oslo Handelsstands Forening frykter butikkdød i sentrum, og Akershus fylkeskommune raser. Selv miljøforkjemper og Bellona-leder Frederic Hauge, mener MDG nå risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært.

- Forstår du at mange blir skeptiske?

- Ja, de lurer på hva det betyr, og hvordan det kommer til å bli. Men det er disse debattene vi må ta, og som vi har trengt å ta i Norge i mange år, sier hun, som i alle kanaler har forsvart det nye, rødgrønne byrådets politikk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

ANGRER IKKE: Nyguyen Berg har vært gjennom et press hun aldri har opplevd før, men angrer ikke på at hun har gått så høyt ut. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)


Det har vært mye å gjøre, og mange å snakke med. Den siste uken har ifølge henne selv kanskje vært den mest innholdsrike i hennes liv.

- Vi hadde jo tre nasjonale pressekonferanser på tre dager i forrige uke, så det er et press jeg ikke har vært med på før, sier Nguyen Berg.

- Gikk veldig fort ned på detaljnivå

Hun gestikulerer med armene og blir mer alvorlig. For selv om hun er veldig engasjert i byrådserklæringen til Arbeiderpartiet, SV og MDG, har det også oppstått utfordringer.

- Utfordringen har vel vært å forklare tydelig at nå har vi sittet inne og forhandlet denne erklæringen over så lang tid. Vi har vært veldig inne i den boblen, og så skal vi møte verden utenfor og forklare prosessen.

- Føler du at en del av kritikken har vært urettferdig?

- Det jeg føler at vi ikke har fått fram tydelig, er at det er første gang Oslo har et så klart standpunkt på hva vi vil for samferdselspolitikken for byen som helhet. Og i alle spørsmålene på detaljnivå om akkurat hvordan vi skal gjøre det, så har det jo ikke kommet fram at dette er et helhetlig grep som ikke handler om én vei eller ett busstopp, sier Nguyen Berg.

Og detaljspørsmålene har vært mange, og hun har ikke alltid hatt gode svar. Om hvorvidt stortingsgarasjen skal stenges, hva hun eksakt er mot i E18-planene og om privatpersoner skal bli nektet å bruke garsjen sin.

- Det gikk veldig fort ned på detaljnivå, uten at jeg fikk ordentlig fram helheten, sier hun åpenhjertig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BRAKVALG: MDGs talsperson Rasmus Hansson og Lan Marie Nguyen Berg var svært fornøyde da de ankom valgvaken til partiet på valgdagen. Partiet fikk 8,1 prosent av stemmene i Oslo. Foto: Ole Gunnar Onsøien (NTB scanpix)


- Det er der jeg er uerfaren

- Var dere for dårlig forberedt på spørsmålene om detaljene?

- Vi kunne sikkert vært bedre forberedt, det kan man alltid være. Det er umulig å vite hva som kommer, og det er jo der jeg også er uerfaren. Men jeg synes ikke at en politiker skal måles ut fra hvor god man er til å håndtere pressen, man bør jo måles for hva slags visjoner man har for samfunnet og hvor villig man er til å gjennomføre det, sier Nguyen Berg.

I ett av intervjuene valgte hun å gå mens tv-kameraene var på, etter gjentatte spørsmål, som hun ikke hadde svar på.

- Det er noen som har veldig gode teknikker på det, og det har ikke jeg fått lært meg opp på ennå, for jeg har ikke den erfaringen. Så er spørsmålet, er målet vårt at alle politikerne våre skal være kjempegode på det? spør den nye miljøbyråden.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BILFRITT: Oslos nye miljø- og samferdselsbyråd sier hun har tro på at de vil klare å gjøre Oslo sentrum bilfritt i Det Store Intervjuet med Nettavisen. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)


Det ble også store oppslag da hun tok en taxi etter en NRK-debatt, der hun hadde påpekt at Oslo-folk egentlig ikke trenger bil. I etterkant sa hun til Nettavisen at hun ikke angret på taxi-turen.

- Reagerer du på slike oppslag?

- Nei, det viser bare at det er interesse for den politikken vi skal føre, og at det faktisk er noe nytt som skjer. Så da må man forvente seg det, sier hun, og ler godt av det hele.

- Jeg er kanskje litt sjenert

Nguyen Berg smiler mye, og det er slik vi har sett henne på tv og i aviser den siste tiden. 28-åringen som vokste opp på Kolbotn i Akershus, cirka 200 meter fra Oslo-grensa, i et rekkehus med sine foreldre og lillesøster.

- For de som ikke kjenner deg, hvordan vil du beskrive deg selv?

- Jeg er veldig saksfokusert, og kan noen ganger bli veldig fokusert på det jeg driver med til enhver tid. Så da er jeg ofte veldig utilgjengelig for venner og familie, når jeg først har bestemt meg for å gjøre noe. Ellers liker jeg egentlig best å observere først, og finne ut av hvordan jeg skal gjøre ting, og så gjøre det, sier hun, og legger samtidig til:

- Jeg er kanskje litt sjenert, men det har jeg jo ikke så mye sjans til å være nå.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MED HAMMEREN: Lan Marie som barn, i full sving med hammeren. Hun vokste opp på Kolbotn, 200 meter fra Oslo-grensa. Foto: Privat


Nguyen Berg tenker tilbake på oppveksten med glede. Hun var en aktiv jente som både danset, gikk på musikkskole og drev med taekwondo.

- Jeg var veldig glad i biblioteket, og var mye der innimellom alt jeg gjorde, for å lese, gjøre lekser og vente. Bibliotekarene visste alltid hvem jeg var, og de begynte også å stryke purringene mine, sier hun, og ler høyt.

- Viktig for meg å være flink

- Var du flink på skolen?

- Det var veldig viktig for meg å være flink på skolen ganske lenge, men så skjønte jeg at det ikke bare var det å være flink på skolen som var noen vits, sier Nguyen Berg.

Etter videregående studerte hun utviklingsstudier ved Høgskolen i Oslo og Akershus, og hun har flere ganger vært på utveksling i utlandet, først et halvår i Vietnam, så i Durban i Sør-Afrika.

Senere tok hun en master på Senter for utvikling og miljø på solenergi, og Sosialt entreprenørskap og miljøtilpasning i Kenya.

- Så jeg har vært ganske internasjonalt fokusert, først på utvikling og så klimatilpasning, legger hun til.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UT PÅ TUR: Lan Marie på tur med med pappa og lillesøster Anna i barndommen. Foto: Privat


- Pappa kom til Norge i 1968

Men det var ikke tilfeldig at hun reiste nettopp til Vietnam på utveksling. For hennes pappa er født der, og landet betyr mye for henne.

- Pappa var i det første kullet av vietnamesere som kom til Norge i 1968. Med hans fly kom det ti barn som var krigsskadd og som skulle få behandling på Sunnaas sykehus på Nesodden. Det var en privat innsamlingsaksjon for å få dem til Norge, forteller hun.

SKIGLAD JENTE: Her lærer Lan Marie seg å gå på ski. Foto: Privat

Faren hennes var 14 år gammel da han kom til Norge, og på Facebook skriver hun at han neppe hadde overlevd om han ikke hadde kommet hit.

- Det var meningen at de skulle sendes hjem, men det ble det ikke noe av fordi mange av initiativtakerne i Norge jobbet veldig hardt for at de skulle få bli. Det ble etablerte en institusjon på Nesodden, så de vokste opp der og gikk på skoler rundt omkring, sier Nguyen Berg.

- Hva betyr denne bakgrunnen for deg?

- Det var viktig for meg å studere i Vietnam og bo der litt, bare for å forstå hva i meg som jeg har med meg derfra, og for å forstå mer om hjemlandet til faren min. Men også for å forstå hva andre i Norge mente når de tilla meg egenskaper fordi jeg har en bakgrunn fra et annet land, sier hun.

- Har dere beholdt noen av de vietnamesiske tradisjonene?

- Vi har feiret vietnamesisk nyttår noen ganger i oppveksten, men det er ikke noe som er spesielt viktig for meg, selv om det er en viktig del av både oppveksten og identiten også at jeg har familie derfra.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

UTLANDET: Nguyen Berg vandrer på stranden på Tuvalu i Polynesia i Stillehavet, ved nedfalne palmetrær som følge av kysterosjon.  Foto: Florent Baarsch


- Jeg prøver å leve miljøvennlig

Som henne er også faren politisk engasjert, i lokalpolitikken i Oppegård for SV. Hjemme har hun derfor alltid diskutert politikk.

- Hva var årsaken til at du begynte å engasjere deg politisk?

- Det er vel den følelsen av å ville være med på å delta i samfunnet, og at jeg alltid har vært engasjert i saker og verden, forteller hun.

Og hun var aldri i tvil om at hun skulle velge Miljøpartiet De grønne.

- Fordi det er det eneste partiet som tar klima og miljø-saken på alvor. Så det er det riktige stedet å være for de av oss som synes at det er viktigst, sier Nguyen Berg til Nettavisen.

- Hvor miljøbevisst er du selv i hverdagen?

MED PAPPA: 28-årigenn på tur med faren på Hovedøya i sommer. Faren som kom til Norge fra Vietnam som krigsskadd i 1968. Foto: Privat

- Jeg prøver jo å leve relativt miljøvennlig. Jeg reiser miljøvennlig i hverdagen. Jeg sykler hele året, og det er fordi det også er mest effektivt. Tidligere pleide jeg å gå eller reise kollektivt, men det tar lenger tid i Oslo, sier hun.

Nguyen Berg bor dessuten i et kollektiv, og prøver å spise miljøvennlig.

- Vi bor fire stykker på 75 kvadratmeter. Det er miljøvennlig å bo tett og dele på ting, dele på vaskemaskin og kjøleskap. I tillegg synes jeg det er gøy å handle i bruktbutikker, fordi det krever veldig mye mer av deg og du kan få veldig spesielle ting. Og så prøver jeg å spise miljøvennlig. Jeg spiser ikke bare vegetarmat, men mye hvitt kjøtt og fisk, sier byråden.

- Trenger ikke kjøpe alt nytt

Nå vil hun at også andre skal gjør som henne. Ifølge byrådserklæringen til Arbeiderpartiet, SV og MDG, vil de redusere det materielle forbruket.

- Du frykter ikke at du vil hisse på deg folk?

- Nei, jeg tror folk vil synes at det er hyggeligere å bo i en by der man deler mer, og der det ikke blir like mye press på at alt skal kjøpes nytt.

Det skal dessuten innføres én kjøttfri dag i uka i kommunens kantiner, målet er at det skal kastes mindre mat - og engangsgriller skal forbys.

- Du har svært høye ambisjoner. Hvordan skal du klare å gjøre Oslo til Europas miljøhovestad?

- Vi skal følge erklæringen, sier hun, og fortsetter fornøyd:

- Vi har allerede skapt internasjonale overskrifter i de aller fleste store aviser. Det er synes jeg er gøy, og kult. Det viser at Oslo med denne erklæringen ønsker å gå foran, sier Nguyen Berg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

INTERNASJONAL OPPMERKSOMHET: Det nye byrådets miljøplaner for Oslo, har også skapt overskrifter i utlandet. - Kult, sier Nguyen Berg. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)


- Folk må vri hodet sitt

- Hvordan vil Oslo se ut etter fire år med dere ved makten?

- Det blir en grønnere og bedre by å bo i. Oslo vil se noenlunde lik ut, men det vil være færre biler, flere bilfrie gater, flere syklister, flere grønne lunger og steder man kan dyrke mat i byen, sier MDG-politikeren.

- Men Bellona-lederen mener dere risikerer å gjøre miljøpolitikk upopulært?

- Det er i storbyene at miljøtiltak og livskvalitet henger tett sammen. Så det å få mer plass i byen, det å få ned luftforurensingen og biltrafikken, det gjør jo at byen blir bedre. Så jeg tror at dette bare er en overgangsfase hvor man må vri hodet sitt på hva det betyr å reise mer miljøvennlig, og hva moderne samferdsel i storbyer handler om, sier hun.

28-åringen mener Oslos gater rett og slett er for trange til at alle som skal flytte til hovedstaden i årene som kommer, kan kjøre rundt med bil.

- Vi ser også at lufta allerede er for dårlig, så da må vi skape nye transportløsninger og gjøre Oslo til en sykkelby, sier Nguyen Berg.

- Fleste i Oslo klarer seg uten bil

På pressekonferansen i forrige uke, da byrådspartiene presenterte byrådserklæringen, sammenlignet hun det å kjøre bil med å røyke.

- Jeg husker da jeg vokste opp, at hvis man ikke ville at folk skulle røyke inne, så hadde man et klistremerke på døra der det sto at her inne vil vi ikke at det røykes, fordi det var vanlig overalt. Nå er jo ikke det vanlig lenger, og hvis man skal røyke så går man ut. Det er litt det samme som at vi er veldig vant til at bilene skal ta opp mesteparten av arealet i gatene våre, mens vi vet at det egentlig ikke plass til det, sier hun.

- Mener du at folk i Oslo ikke trenger bil?

- De aller fleste klarer seg uten bil her i Oslo. En SSB-undersøkelse fra 2011 viser at under 50 prosent av husholdningene i Oslo har bil, og i indre by er det jo bare 30 prosent som har bil, sier Nguyen Berg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SYKLER: Nguyen Berg vil gjøre Oslo til en sykkelby. Selv sykler hun hele året, fordi hun mener det er mest effektivt. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)


- Vil dere klare å gjøre Oslo sentrum helt bilfritt?

- Ja, det er jeg sikker på. Det er et veldig lite område det er snakk om, sier hun, som foreløpig ikke har svar på hvem som kan få dispensasjon.

- Alle løsningene de har vi jo ikke ennå. De skal vi sette oss ned og diskutere nå. Det har bare gått én uke, sier hun lattermildt.

- El-bilene skal også ut

- Men du vil heller ikke ha el-bilene i sentrum?

- El-bilene tar like mye plass som andre biler, så jeg tenker at et av hovedmålene med å gjøre det bilfritt innenfor Ring 1, er nettopp at vi skal omdisponere plassen så man kan bruke den mer effektivt, slik at det skal bli tryggere å sykle, vektlegger hun.

Den andre omstridte saken hun fortsatt har stor tro på, er at de vil klare å stanse utbyggingen av E18 Vestkorridoren, til tross for sterke protester.

- Jeg tror at vi kommer til å få en veldig god dialog både med Akershus og staten om hvordan vi kan bidra til å kutte klimautslipp. Så vil vi også snakke med fagetatene, for fagetatene har ikke hatt de målene som vi nå har foran oss. Nå trenger vi å lage nye planer og nye løsninger for å finne ut hvordan vi kan nå klimamålene til Oslo, sier Nguyen Berg.

- Du har truet med å gå av dersom kapasiteten økes på E18?

- Det er litt morsomt, for det var det første VG kjørte meg på etter at vi hadde lagt fram erklæringen, før vi engang hadde gått inn i byråd. Og det er jo veldig hypotetisk å starte med det etter å ha sittet her én uke. Det vi gjør nå med denne erklæringen, er å være veldig tydelig på den retningen vi vil ta Oslo i, at vi vil redusere biltrafikken med 20 prosent, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

HISTORISK: Marianne Borgen (SV), Raymond Johansen (Ap) og Lan Marie Nguyen Berg (MDG) etter å ha lagt fram byrådserklæringen i forrige uke. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)


- Jeg angrer ikke

I byrådserklæringen står det også at de vil «innføre miljøfelt og kollektivfelt på E18 Vestkorridoren, E6 Groruddalen og Ring 3».

- Vil ikke det bety mer køkaos for bilistene?

- Det betyr at de som trenger å komme fram, de kommer seg raskt fram, og at det blir mer attraktivt å kjøre kollektivt, sykle og bevege seg miljøvennlig, enn å kjøre bil. Det er det som er nøkkelen her, at vi skal sørge for god framkommelighet for de som trenger det. Det vi vet er at folk er veldig omstillingsvillige, bare man legger til rette for det.

- Når du nå ser alle reaksjonene. Angrer du litt på at dere gikk så høyt ut?

- Grunnen til at vi går så høyt ut, er at vi har veldig dårlig tid. Det vi ser i Norge er at utslippene har økt, mens utslippene i nabolandene våre har gått ned. Vi vet at dersom vi ikke snur trenden, så vil vi ha brukt opp karbonbudsjettet om 15 år. Da vil vi stå overfor katastrofale klimaendringer, påpeker Nguyen Berg, med et alvorlig blikk.

- Så du tror folk vil komme på lag med dere etter hvert?

- Ja, jeg tror det, for de aller fleste vil at det skal være ren luft i Oslo, og de aller fleste vil at vi skal ha en trygg framtid også for generasjonen etter oss, og da er vi nødt til å gjøre noen valg, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SLAPPER AV MED SERIE: Lan Marie Nyguyen Berg har hatt lite tid til å slappe av den siste uken, men rakk å se en episode av spenningsserien Broen. Foto: Alexander Winger (Nettavisen)


Med kjæresten på tur

- Hva gjør du når du skal slappe av?

- Akkurat nå har jeg ikke slappet av på en stund. Den siste uken har vi vært her på kontoret klokken 07, og på mandag var vi hjemme klokken 22. Men i går var vi hjemme i 20-tiden, så da følte jeg at jeg var tidlig hjemme. Da så jeg på en episode av Broen, fordi jeg har hatt lyst til å se den en stund, sier miljøbyråden.

Hun forteller at hun liker å slappe av med TV-serier, sine venner og familie, og ikke minst med kjæresten, MDG-politiker Eivind Trædal.

- I helgen var vi i Gøteborg, og det var veldig fint. Det som er gøy med Gøteborg er at det er så nærme, men det er jo en helt annen by enn Oslo. Vi kunne gå rundt i nye gater og spise god mat, sier Nguyen Berg.

- Med tog selvsagt, skyter byrådssekretæren hennes inn fra sidelinjen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Lan Marie Nguyen Berg

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag