RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kast lausdåsa di

Foto: Renovasjonsetaten i Oslo
Sist oppdatert:
Lurer du på hvor du skal kaste lausdåsa di? Sjekk Renovasjonslosens nye ordliste!

Nå skal Oslolosen ved Harald Eia rydde gatene i hovedstaden. Oslo kommune har nemlig hentet inn Oslolosen i Harald Eias skikkelse for å få en renere hovedstad.

Oslolosen er hentet fra NRK-serien «Ut i vår hage.», men i forbindelse med det nye søppelstuntet har Oslolosen byttet navn til Renovasjonslosen.

Se Eias reklamefilm for Renovasjonslosen her

- Vi er kjempefornøyd med at Harald Eia stiller opp, for vi ser at det gavner saken. Det er det som er vårt mål. Budskapet vårt er å nå fram til målgruppen og få mye fokus på kildesortering. Harald Eia har stor oppslutning i målgruppen og det gjør sitt til at vi får ut budskapet vårt, sier fungerende informasjonssjef Cecilie Johansen i Renovasjonsetaten i Oslo kommune til Nettavisen.

I forbindelse med fremstøtet har Eia fått en egen nettside i regi av Oslo kommune.

Der har Renovasjonslosen gitt egne navn på søpla som flyter rundt i Oslo.

Kan bli flinkere på sortering
Bakgrunnen for Oslos søppelfremstøt, er blant annet en spørreundersøkelse blant innbyggerne som viser at mange ikke har et bevisst forhold til kildesortering.

Undersøkelsen ble gjennomført av REN blant innbyggerne i Oslo i sommer.

Kildesorterer ikke
Mange svarte at de ikke kildesorterer, og det selv om de sorterer både papp, papir, glass- og metallemballasje, farlig avfall og grovavfall.

Målet med kampanjen er å få innbyggerne til å bruke de tilbudene som allerede er på plass. REN ser at Osloborgerne kan bli enda flinkere til å bruke returpunktene. Derfor retter de fokus mot innsamling av glass- og metallemballasje.

I kampanjen forteller Renovasjonslosen om returpunktene i Oslo. For å tydeliggjøre budskapet avsluttes hvert innslag med at det aldri er mer enn 300 meter til nærmeste returpunkt.

Fortellerformen er - ikke overraskende - preget av humor og ironi.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere