
- Kjører døgnet rundt
Det sier Petter Jørgensen i Oslo og Omegn Bussarbeiderforbund til Kanal 24
Han mener mangel på kontroll gjør at flere bussjåfører i storbyene kjører uforsvarlig mye.
- Vi ser at flere sjåfører kjører døgnet rundt. De verste tilfellene har vært oppe i 32 timer i ett strekk, sier Jørgensen.
For i motseting til de fleste andre yrkessjåfører er ikke bussjåfører med ruter på under 50 kilometer underlagt kjøre-og hviletidsbestemmelsene.
Sjåførene er underlagt arbeidsmiljølovens krav om arbeidstid og pauser, men bransjen mangler gode kontrollrutiner, mener Jørgensen.
Under kjøre-og hviletidsbestemmelsene må sjåførene ha kort hvor all kjøretid blir registrert slik at det er lett å kontrollere.
- Uten slik kontroll sier det seg selv at det blir mange overtredelser i rutebusstrafikken, sier Jørgensen.
Resultatet blir at arbeidsgiver pålegger de ansatte mye overtid, samtidig som enkelte sjåfører tar to jobber og kjører doble skift.
Bussjåfør Leif Kjølstad i Fredrikstad synes det er forkastelig at enkelte sjåfører sitter opp mot et døgn bak rattet.
- Vi frakter mellom 50 og 90 mennesker og har et like stort ansvar som piloter. Da sier det seg selv at vi må være uthvilte.
Norsk transportarbeiderforbund har lenge kjempet for å forandre reglene.
Nestleder Frank Holm sier til Kanal 24 at han forventer at samferdelsdepartementet nå tar tak i problemet.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!