RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kjører døgnet rundt

(Scanpix)
- Det er strengere regler for frakt av poteter enn mennesker.

Det sier Petter Jørgensen i Oslo og Omegn Bussarbeiderforbund til Kanal 24

Han mener mangel på kontroll gjør at flere bussjåfører i storbyene kjører uforsvarlig mye.

- Vi ser at flere sjåfører kjører døgnet rundt. De verste tilfellene har vært oppe i 32 timer i ett strekk, sier Jørgensen.

For i motseting til de fleste andre yrkessjåfører er ikke bussjåfører med ruter på under 50 kilometer underlagt kjøre-og hviletidsbestemmelsene.

Sjåførene er underlagt arbeidsmiljølovens krav om arbeidstid og pauser, men bransjen mangler gode kontrollrutiner, mener Jørgensen.

Under kjøre-og hviletidsbestemmelsene må sjåførene ha kort hvor all kjøretid blir registrert slik at det er lett å kontrollere.

- Uten slik kontroll sier det seg selv at det blir mange overtredelser i rutebusstrafikken, sier Jørgensen.

Resultatet blir at arbeidsgiver pålegger de ansatte mye overtid, samtidig som enkelte sjåfører tar to jobber og kjører doble skift.

Bussjåfør Leif Kjølstad i Fredrikstad synes det er forkastelig at enkelte sjåfører sitter opp mot et døgn bak rattet.

- Vi frakter mellom 50 og 90 mennesker og har et like stort ansvar som piloter. Da sier det seg selv at vi må være uthvilte.

Norsk transportarbeiderforbund har lenge kjempet for å forandre reglene.

Nestleder Frank Holm sier til Kanal 24 at han forventer at samferdelsdepartementet nå tar tak i problemet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere