RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kom på banen, Jens!

Foto: Solum, Stian Lysberg (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Lederen av transportkomiteen lurer på hvorfor statsministeren ikke snakker om jernbanekrisen.

Jernbaneskandalen vokser for hver dag, og tirsdag ble Jernbaneverket nok en gang kalt inn på teppet hos samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Der gikk Jernbanedirektør Elisabeth Enger lenger enn hun tidligere har gjort, og karakteriserte tilstanden på jernbanenettet som så dårlig at det kan bryte sammen.

- Bør engasjere seg
Nå som krisen er blitt så stor, lurer lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide (KrF), på hvor statsminister Jens Stoltenberg er i debatten.

- Norsk jernbane har aldri opplevd verre måneder enn de siste fire månedene, og jeg har ennå til gode å høre Jens Stoltenberg snakke om den situasjonen vi har i det offentlige rom i denne perioden, sier Hareide til Nettavisen.

- Så jeg spør meg, hvor er Jens Stoltenberg når vi opplever den verste togkrisen vi noen gang har hatt, sier han.

Hareide mener statsministeren må komme på banen.

- Jeg vil si at den nye informasjonen vi fikk i går, er veldig dramatisk. Stoltenberg bør nå også engasjere seg i tog, sier han bestemt.

- Må ha ny politikk
Lederen av transportkomiteen beskriver situasjonen for jernbanen som prekær.

- Det kom jo fram informasjon i går som jeg vil kalle både ny og dramatisk. Kleppa sa jo selv at hun aldri har hørt en Jernbanedirektør ta i bruk så alvorlighetsfulle ord, sier Hareide.

Han mener det haster med å ta tak i problemet.

- Med respekt å melde har vi fått beskjed om at situasjonen er alvorlig, men det var først i går vi fikk signal om at jernbanen kan bryte sammen. Vi kan ikke sitte og motta slik informasjon uten at vi ser alvoret i det og kommer med en ny politikk slik at vi unngår dette, sier Hareide til Nettavisen.

Han påpeker at Nasjonal Transportplan, etter gårsdagens nyhet, er basert på gammel informasjon.

- Derfor mener jeg, når vi får ny informasjon om at situasjonen er mye verre, at det er grunn til å spørre seg, både vi i opposisjonen og regjeringen, om vi trenger å forbedre Nasjonal Transportplan for jernbanen, sier Hareide.

- Innen fem-åtte år
Hareide sier han er glad for at flere partier nå kommer på banen i saken, og mener man må legge partipolitikk til side og felles klare å løfte investeringene for jernbanen.

- Vi foreslo et forlik om jernbanen for to måneder siden, og jeg er veldig glad for at flere partier nå tar til orde for et nasjonalt forlik. Jeg mener Kleppa bør vurdere det veldig nøye med tanke på den informasjonen hun fikk i går, sier han.

Han mener en mulighet kan være å fremskynde bruken av de 14 milliarder kronene som er vedtatt brukt til vedlikehold av jernbanen i Nasjonal Transportplan for de neste ti årene.

- Vi har satt av 14 milliarder de neste ti årene, men når jernbanedirektøren anbefaler at det skjer kjappere, mener jeg det er veldig klokt å lytte til. Jeg tror dette bør skyves fram, slik at det blir 14 milliarder innen 5-8 år i stedet, sier Hareide.

Han mener det må legge mange konkrete ting inn i et nasjonalt forlik, i tilegg til øke bevilgninger.

- Der må det ligge en investeringsplan for jernbanen, samt en ny organisering av Jernbaneverket så de kan få mulighet til å ta opp lån og garantier slik at de kan gå bort fra lappeteknikkinvesteringer og i stedet bygge, sier Hareide.

- Må investere også
Han sier han har store forventinger til stortingsmeldingen regjeringen har sagt de skal legge fram om jernbanen, og sier han forventer at det kommer økte bevilgninger til vedlikehold.

Men ikke på bekostning av nye investeringer.

- Hvis vi stopper opp med investeringer, vil vi bare skape enda større problemer for jernbanen, tror Hareide.

- I de første 50 årene av norsk jernbanehistorie bygde vi 50 km jernbane hvert år, mens vi de siste 50 årene bare har bygd 4,5 km jernbane hvert år. Det tror jeg er en av forklaringen til den situasjonen vi har i dag, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere