RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Kraftig lei togfeilene

Nå krever Venstre en egen handlingsplan for jernbanenettet i Oslo-området.

(iOslo.no) En ny feil i Jernbaneverkets signalanlegg i Oslo har igjen ført til at jernbanetrafikken i hele Oslo-området er lammet. Togene står mellom Lysaker og Oslo S, og Jernbaneverket sier feilen ikke vil bli fikset i løpet av dette døgnet. Det rammer mellom 70.000 og 80.000 passasjerer.

Venstres stortingsrepresentant Borghild Tenden har sett seg lei på de stadige feilene, og krever nå en egen handlingsplan for jernbanen i Oslo-området.

- Slik kan det ikke fortsette. Jeg tror reisende nå er kraftig lei av alle forsinkelsene og innstillingene på grunn av feil og mangler på jernbaneverkets anlegg. Folks tålmodighet renner nå ut, og på meg virker det ikke som om jernbaneverket har kontroll over situasjonen, sier hun.

- Må ha tillit til at togene går
- Skal vi løse miljø- og klimautfordringen er vi avhengig av at folk kan ha tillit til at togene går når de sier de skal gå. Vi må ha en topp moderne og velholdt jernbane for å lykkes med dette. Drift og vedlikehold av jernbanenettet har vært et prioritert område av skiftende regjeringen over tid. Stortinget har dessuten bevilget rekordbeløp til jernbanen de siste årene. Nå mener jeg vi må se nærmere på hvordan disse pengene brukes, sier Tenden.

Utfordrer samferdselsministeren
Handlingsplanen Venstre foreslår er en stortingsmelding for jernbanen i Oslo-området, og Tenden håper de andre partiene vil støtte et slikt forslag.

- Det kan virke som om Jernbaneverket ikke har full kontroll. Nå vil vi utfordre samferdselsministeren slik at vi kan se på hvordan Jernbaneverket bruker pengene, sier hun.

Tenden er selv pendler fra Høvik utenfor Oslo, og er avhengig av å bruke toget.

Vil ha større bevilgninger
- Det blir rett og slett sånn at jeg ikke tør å satse på det, for jeg stoler ikke på at det kommer. Folk ønsker å reise kollektivt, men det nytter ikke når man ikke kan stole på det.

I ny Nasjonal transportplan ba Jernbaneverket om bevilgninger til vedlikehold og varslet at flere nye prosjekter skulle legges på is til fordel for en oppgradering av infrastrukturen.

- Nå er det opp til regjeringen å avgjøre hvor mye som skal brukes på vedlikehold, men Venstre har omprioritert og vi har større bevilgninger til dette i vårt budsjett, sier hun.

Les flere nyheter på iOslo.no

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere