RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Krever ikke signatur

Ullevål universitetssykehus tar sterk avstand fra påstander om at sykehuset vil tvinge pasienter til å signere på at de vet de kan dø selv av enkle inngrep før de skal behandles.

- Rett og slett feil. Viseadministrerende direktør Inggard Lereim avkrefter at Ullevål sykehus vil fraskrive seg juridisk ansvar ved å tvinge pasienter til å signere på at de er inneforstått med at de kan dø av behandlingen de skal få.

En artikkel i Dagens Medisin, som hevder at Ullevål universitetssykehus vil begynne å avkreve pasienter en underskrift på at de har forstått at behandlingen de skal gjennomgå kan bli mislykket, har torsdag vakt til dels kraftige reaksjoner.

Ifølge Dagens Medisin skal pasienten nærmere bestemt skrive under på et skjema der de sier seg inneforstått med at de er oppmerksomme på at de kan dø av selv enkle rutineinngrep.

- Helt galt

- Dette er rett og slett feil, en fredsdue som er blitt til en hauk. Det e r maktpåliggende for sykehuset å forsterke og forbedre sitt informasjonsarbeid overfor pasientene, og vi ser stadig på nye måter å gjøre dette på, men at vi skal kreve en signatur som beskrevet av pasientene er rett og slett feil, sier viseadministrerende direktør Inggard Lereim til TV 2 Nettavisen.

At en eventuell underskrift på et skjema skulle kunne frata sykehuset juridisk ansvar, eller skulle være et forsøk på nettopp dét, tilbakeviser også Lereim.

- For det første er dette ren spekulasjon fra journalistens side, for det andre faller det vel på sin egen urimelighet at sykehuset skulle kunne unndra seg juridisk ansvarlighet via en pasients signatur, mener Lereim.

Vil dele ut skjema

Når det er sagt innrømmer Lereim at det finnes et skjema man planlegger å møte pasienter med i fremtiden.

- Det dreier seg om skjemaer med skriftlig faginformasjon skrevet på en måte som gjør at det er forståelig for ikke-fagfolk. Dette er en del av sykehusets arbeid med å forbedre forholdet til pasientene, og pasientene skal ikke skrive av på, eller krysse av på noen ting. Det dette handler om er at man må ta seg god tid til å informere pasientene om ulike sykdommers karakter, og hva man gjør med de ulike tilstandene. Det er viktig å forvisse seg om at pasientene får god nok informasjon om sin egen behandling, påpeker Lerheim.

Rom for forbedring

Selv mener han helsevesenet har rom for forbedringer i informasjonsarbeid overfor pasienter.

- Og vi er i startfasen i en veldig fin utvikling i norsk medisin, blant annet med bredere medvirkning av pasientene selv, noe som er meget viktig. Det er en enkel sak at vi jobber intenst for å bedre informasjonsarbeidet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere