*Nettavisen* Nyheter.

- Kutt sykelønna for piloter

Pilotenes bør få svi for sin åpenbare misbruk av sykelønnsordningen, mener Frps samferdselspolitiske talsmann Per Sandberg.

25.01.06 18:32

- I Sverige er pilotene omfattet av en ordning med karensdag. Det betyr at lønna blir kuttet fra første dag de er syke. Det er en ordning som bør vurderes innført for norske piloter, sier Sandberg, som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

Sandberg mener pilotene har seg selv å takke for at sykelønnsordningen nå blir utsatt for nye angrep.

- Alle gjennomskuer at de bruker sykelønnsordningen i den pågående arbeidskonflikten. Når de gjør dette, må de finne seg i at det blir en debatt om sykelønnsordningen, sier han.

I første omgang bør det vurderes kutt i sykelønnsordningen bare for pilotene, mener Sandberg.

- Men vil ikke det etter hvert føre til kutt også for andre?

- Jo, pilotene som bruker sykelønnsordningen, skaper en debatt som kan ødelegge en god sykelønnsordning for samtlige arbeidstakere, advarer Sandberg.

Flere lavprisfly
Sandberg ber regjeringen samtidig legge til rette for at flere lavprisselskaper kan etablere seg i Norge.

- Vi opererer med flere monopol i luftfarten, Avinor har monopol, SAS Braathens har tilnærmet monopol, det samme gjleder pilotene og flygelederne. Nå må vi legge rammene til rette for flere lavprisselskaper gjennom lavere landingsavgifter og lavere avgifter på å fly, krver Frps samferdselspolitiker.

Krever handling
Sandberg har forståelse for at Regjeringen sliter med å finne tiltak som kan stoppe flykaoset de sykemeldte pilotene skaper, men krever handling.

- Å gripe direkte inn i arbeidskonflikter er veldig vanskelig for regjeringen, men de må komme med noen signaler om at dette ikke er holdbart, sier han.

Han oppfordrer statsminister Jens Stoltenberg til å bli raskere ferdig med regjeringens varslede evaluering av norsk luftfart.

- Regjeringen bør skynde på for å gjenopprette omdømmet til luftfarten - vise realitetene, som verken piloter eller flygeledere ser - nemlig at vi er i en situasjon med internasjonal konkurranse i luftfarten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.