*Nettavisen* Nyheter.

- Lurt av treningsreklame

Elixia får refs etter å ha lurte treningskunder med falsk plakat.

10.12.08 08:25

(iOslo.no) Elixia er et selskap med flere store treningssentre i Norge. I 2007 omsatte de for 366 millioner kroner.

- Forbrukerombudet har fått en rekke klager på Elixia i år, sier informasjonssjef Per Øyvind Nilsen i Forbrukerombudet til iOslo.no.

Føler du deg lurt til å tegne treningsmedlemskap? Kontakt journalist Bjørn Lecomte på bjorn.lecomte@ioslo.no

iOslo.no har sett gjennom klagene, og her er noen få eksempler:

I juni sendte en kvinne inn en klage etter å ha sett en reklameplakat med budskapet: ADVARSEL! Gratis trening hele sommeren, Elixia, Colosseum.

«Jeg tok umiddelbart kontakt med Elixia Colosseum - der insisterte de på at jeg måtte signere bindende kontrakt for 12 måneder,» skriver klageren i sitt brev til ombudet. Kvinnen skriver videre at hun følte seg «direkte lurt».

Her er det viktig å vite følgende. Uttrykket "gratis" og lignende uttrykk med samme mening skal ikke benyttes i markedsføring dersom gratisytelsen forutsetter kjøp av andre varer og tjenester. Det står helt klart i Forbrukerombudets retningslinjer og Markedsføringsloven paragraf 2, første ledd - se faktaboks til høyre.

I Elixias svar skriver de at de hadde merket plakaten med *ved 12 md. avtale, og at de er en «svært seriøs aktør». Etterpå sendte de et brev om at det var en ansatt som hadde hengt opp egne plakater uten godkjennelse fra ledelsen - men gratis trening-tilbudet fortsatte med plakater med samme budskap en stund til.

  • Kvinnen som klagde sto fast på sitt. «Det er juks og bedrageri,» skriver hun i et brev. Saken ble løst ved at Elixia igjen lovet å ikke bruke disse plakatene og at de lovet å innrette seg etter loven.
  • En Oslo-mann sendte inn en klage da han mottok to reklame-sms fra Elixia om tegning av medlemskap, som han skulle spare hele 2.303 kroner på. Han møtte opp på treningssenteret for å gi sin sønn et medlemskap, men hevder at han da fant ut at den «nye» prisen var høyere enn den egentlige. «Besparelsen var bare luft,» skriver han.
  • To klagere mottok også sms med tilbud fra Elixia - uten å ha skrevet seg opp på noen mottaksliste for slikt. I begge tilfellene hadde navnene deres blitt skrevet ned på en liste for et annet formål - av andre. Dermed var det ulovlig å sende reklame til disse, i henhold til Markedsføringsloven. Den ene av disse hadde i tillegg reservert seg mot telefonsalg.
  • I nok et tilfelle ble en mann ble lovet gratis trening til treningssenteret åpnet på Kolbotn. Senteret ble ikke klart til planlagt åpningsdato, men da bestemte Elixia seg for å kreve penger likevel - selv om det sto i reklamen at man skulle trene gratis fram til det åpnet. Her ble det krangling om man skulle legge vekt på en spesifikk dato for start på medlemskapet, eller løftet om å trene gratis til studioet åpnet - som mannen hadde sett for seg.
  • I starten av 2008 fikk en mann i Oslo inkassovarsel på en regning han aldri hadde mottatt. Mannen var medlem.

- Jeg tar veldig hardt tak
Markedssjef Cecilie Kleppe i Elixia Nordic sier til iOslo.no at hun bare kjenner til to klager mot Elixia i 2008.

- Jeg tar veldig hardt tak i disse tingene. Jeg har god kontakt med Forbrukerombudet, og rådgir meg med dem når jeg er usikker. Slik holder oss innenfor retningslinjene.

Hun forteller at hun sendte klar beskjed til Elixia Colosseum at feilen som ble gjort med plakaten aldri skulle skje igjen.

Ulovlige plakater
- Nye plakater ble ikke hengt opp, men det var kanskje noen plakater som ble hengende litt til, sier hun som kommentar til hvorfor det fortsatt hang plakater med gratisbudskap (ulovlig red.anm.) etter at hun hadde mottatt klagen.

Resten av klagene er sendt til Elixias lokale treningssentere.

- Og da blir det tatt hånd om med en gang der, sier Kleppe.

- Slår hardt ned
Markedssjefen forteller at hun slår hardt ned på alle regelbrudd. Likevel har Forbrukerombudet fått inn en rekke klager bare i Oslo.

- Vi har 200 selgere, vi har med mennesker å gjøre her. Uansett blir det slått hardt ned på når noe ikke går etter boka. Vi har klare retningslinjer for hvordan ting skal følges opp i systemet, sier hun.

Har du et godt tips om treningsstudio i Oslo?

Les flere nyheter på iOslo.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.