RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Må jeg bytte jobb på grunn av NSB?

Sist oppdatert:
Pendleren Cathrine Westby er så lei av togrotet at hun har begynt å føre regnskap over forsinkelsene.

(iOslo.no) Cathrine Westbys historie skiller seg ikke vesentlig ut fra andre pendleres. Hun er bare én av 70.000 som daglig tar toget inn til Oslo. Men da nok en jordfeil slo ut signalanlegget ved Oslo S i onsdagens morgenrush, var det den andre lammende feilen på halvannen uke for pendlerne.

FORSINKELSER: Slik ser Cathrine Westbys forsinkelsesregnskap ut.

Westby bor i tettstedet Steinberg utenfor Drammen og pendler femti minutter hver vei til Oslo, hver dag.

Hun har pendlet de siste åtte månedene, men har vært så lei og oppgitt av de stadige forsinkelsene at hun har satt opp et Excel-dokument for å se hvor mye arbeidstid og fritid som går tapt. Så langt i år har hun hatt 103 minutter forsinkelser fordelt på fem dager.

På det meste har hun vært nesten én time forsinket i løpet av én dag etter nyttår. Nå vurderer hun å slutte i jobben for å slippe NSB.

Her finner du Excel-dokumentet, om du vil starte ditt eget forsinkelsesregnskap.

- Når jeg reiser hjemmefra klokken 07 og ikke er hjemme før klokken 17.30 på en normal arbeidsdag, så blir den lille fritiden som da er igjen veldig dyrebar og irritasjonen desto større når man stadig opplever forsinkelser, sier hun.

- Klarer ikke informere
Sommeren i fjor ble alle passasjerene på toget kastet av i Sandvika på grunn av en teknisk feil.

- Man får ikke beskjed om noen ting. Vi sto masse folk ute i Sandvika og skulle dele på femten taxier, og køkulturen er ikke så veldig god i dette landet, slik at det ble krangling og knuffing i køen. Venninnen min gikk opp på perrongen for å sjekke rutetidene da et nytt tog kom, et tog som kjørte samme ruten. Det hadde ikke togpersonalet informert oss om. Vi var femten personer som gikk på toget, mens det sto 1500 nede og kranglet om taxier. Det er sjelden informasjonen er god nok, sier hun.

Har du selv ført «forsinkelsesdagbok»? Kontakt iOslo.no!

- Ofte lar NSB og Jernbaneverket være å informere om tekniske problemer de vet om. Først ti minutter etter at vi har satt oss på toget vet vi at det blir kaos. Jeg ville heller hatt den informasjonen tidligere, så kunne jeg valgt å bruke hjemmekontor, sier hun.

Siden nyttår har hun ført inn forsinkelsene på et Excel-ark, og det vil hun fortsette med det første halvåret.

- Jeg har ikke regnet på noe snitt ennå, og dagssnittet er kanskje ikke så stort. Ti minutter til en halvtime er ikke så veldig mye for meg når jeg ikke har barn, men det gjør at det ikke går å stole på toget, sier hun.

Nå håper hun at flere vil følge etter hennes eksempel. For det er liten tvil om at forsinkelsene koster, både for pendlere og for næringslivet.

- Slutter om hun får barn
Den dagen Cathrine får barn slutter hun i jobben i Oslo. Det er langt fra på grunn av dårlige arbeidsforhold, for hun er svært fornøyd både med arbeidskolleger og jobb. Det er tilværelsen med NSB hun ikke engang vil tenke på.

- På grunn av NSB?

- På grunn av NSB. Om jeg velger å slutte i den jobben jeg har nå vil det også være på grunn av NSB. Kjører man bil har man iallfall valgmuligheter, sier hun.

- Prisen opp, servicen ned
- Det mest provoserende er at de likevel setter prisen opp, hvert år. 1. nyttårsdag var månedskortet 50 kroner dyrere, og 7. januar var togene forsinket med en halvtime. Prisen går opp og servicen går ned, sier Westby.

- Men det er Jernbaneverket som har ansvaret for skinner, spor og elektrisk anlegg?

- Ja, men det er statskassa pengene kommer fra, og det er NSB vi forholder oss til som kunder. Det er storting og regjering som burde sette av penger til et nytt signalanlegg, det andre er gått langt ut på dato. De sier nå det er regnet som forårsaker problemene, men det har jo ikke regnet så mye? Og regner det ikke i Sverige og Danmark? spør hun.

Historien ikke unik
Westbys historie er langt fra unik. iOslo.no fikk i går mange e-poster og kommentarer fra frustrerte togbrukere som var svært lei av rotet med NSB og Jernbaneverket.

«Det å være avhengig av toget daglig, til og fra jobb, fremstår som en høyrisikosport om dagen. Det er jo helt vilkårlig om, og når du evt. kommer frem.»

«Enten må det bevilges nok penger til at vi kan reise kollektivt å være sikre på å komme frem i tide, eller må vi få kompensert for annen transport fra stasjonen. Som det er nå betaler vi for en vare vi ikke mottar. Er dette i tråd med norsk lov?»

«At en aldri kan stole på at en kommer fram til rett tid er slitsomt - fryktelig slitsomt. Det gjelder både til og fra arbeid. Er det ikke signalfeil, så er det sporvekslere som ikke fungerer, forsinkede lokaltog bl.a. mellom Oslo og Ski som hindrer andre tog osv. osv. Arbeidsgivere blir oppgitte over ansatte som stadig kommer for sent på arbeid. Stadig vekk kommer vi også noen minutter for sent hjem om ettermiddagen slik at bussen vi skal videre med har kjørt, frustrerende.

Tilstanden er helt uholdbar. Manglende vedlikehold gjennom år straffer seg. Dessverre er det oss kunder, og våre arbeidsgivere, det går ut over. En ting er sikkert - noe må gjøres!!!!! »

«NSB har de siste årene utviklet seg i kundevennlig retning, mens Jernbaneverket ennå ikke aner hva begrepet "kundevennlighet" betyr. JBV svarer sent eller aldri på henvendelser, og ser ut til å ha interne regler om at ingen saker kan ordnes uten en ventetid på noen måneder.»

«Også lei av at NSB skylder på Jernbaneverket og motsatt, for kundene er NSB det mest naturlig navn å benytte når vi omtaler problemene- uavhengig av hvilken instans som faktisk står for info i praksis.»

Les flere saker iOslo.no.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere