*Nettavisen* Nyheter.

- Posten min ble feilsendt i tre år

Foto: Privat (Privat)

20 år etter at tilbudet om separat postadresse kom, er det for mange etater umulig å sende posten til riktig sted.

28.09.12 13:54

Caroline Johansen (35) fra Moelv har i årevis slitt med at posten hennes blir feilsendt, og er en av mange som forgjeves har klaget på dette.

- Det er uholdbart. Jeg har klaget på dette i tre år og problemet eksisterer fortsatt. Jeg har korrekt innmeldt bolig- og postadresse i folkeregisteret, men det offentlige insisterer på å bruke boligadressen som postadresse. Samboeren min opplever det samme, sier Johansen til Nettavisen.

I fjor ble totalt 24.830 brev aktivt meldt savnet til Posten. Hvor mange som ikke ble rapportert er det ingen som vet. Separate postadresser er en av årsakene. Norske sykehus og andre offentlige instanser treffer nemlig sjeldent på første forsøk.

- Jeg har opplevd at selv når de la inn postadressen manuelt byttet datasystemene automatisk om til boligadressen min, sier hun.

20 år gammelt problem
Problemet har vært spesielt fremtredende hos NAV. Men der mente servicedesken at det er Carolines eget problem.

«Tilbakemelding på folkeregisterets skjema for adresseendring må rettes til Skatteetaten. Folkeregisteret forvaltes av Skatteetaten, og NAV får overført adresser derfra. Ser at du er registrert med en bostedsadresse og en postadresse i NAVs systemer, så brev fra NAV skal komme til din postadresse.», skriver NAV.

- Løsningen ble innført for over 20 år siden for at post som gjaldt skatt skulle komme fram til skatteytere, forklarer underdirektør i Skattedirektoratet, Harald Hammer.

Men selv etter 20 år klarer mange offentlige etater fortsatt ikke å sende posten til riktig sted. Selv om du registrerer postadressen korrekt i folkeregisteret vil noe post fortsatt komme feil.

- Kjedelig sak
Problemet er velkjent for både Post- og teletilsynet og Skattedirektoratet, som kaller det «en kjedelig sak». Sammen med andre offentlige instanser, mottar de en rekke klager på dette.

I utgangspunktet burde det ikke være noe problem, for postadressene overføres til alle som mottar data direkte fra Folkeregisteret. Det kan være Posten, NAV, distributøren av folkeregisteropplysninger EVRY, Toll- og avgiftsdirektoratet, Statistisk sentralbyrå, banker, forsikringsselskaper og andre.

Men mange offentlige etater og noen private registrerer aldri den separate postadressen din.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Johannessen, Sara

Plass til kun én adresse
Brukere som er knyttet opp mot systemene til vår distributør får tilgang både til bosteds- og postadresse. Når det gjelder andre systemer med andre overføringer, som for eksempel ajourføring og vask av registre, er det opp til den enkelte systemeier å avgjøre hvilken adresse man vil benytte, opplyser Hammer i et brev til Johansen.

En av årsakene til at det er kun bostedsadresse som benyttes er at datasystemene hos flere etater har plass til kun én adresse. Da velges bostedsadressen, siden den også er nødvendig for andre formål.

- Vet ikke om det står på vilje eller evne
Ifølge Hammer har det også vært hevdet at merkostnader ved overføring av postadresse i tillegg til bostedsadresse er en grunn til at det kun ønskes utlevert bostedsadresse.

Skattedirektoratet har gjentatte ganger forsøkt å få systemeiere til å dra inn begge adressene, men har ingen lovhjemmel til å pålegge dem det.

- Hvorfor de ikke greier å innføre dette må de det gjelder svare for selv. Vi har ikke grunnlag for å vurdere om dette står på vilje eller evne, sier Hammer.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.