RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ringnes ut mot gatestenging:

- Pussig at politikerne kan kjøre, men ikke vanlige Oslo-borgere

Sist oppdatert:
Milliardæren reagerer på at Oslo-politikerne fortsatt kan kjøre til rådhusgarasjen.

FRIDTJOF NANSENS PLASS (Nettavisen): Mandag ble Oslo sentrum stengt for gjennomkjøring, og det ble forbudt å kjøre over Fridtjof Nansens plass foran rådhuset.

Men fortsatt kan Oslo-politikerne kjøre til rådhusgarasjen, fordi innkjøring forbudt-skiltene er plassert rett etter innkjøringen.

Det får eiendomsinvestor og milliardær Christian Ringnes til å reagere.

- Akkurat det som foregår på plassen her nå, hvor det er lov til å kjøre til rådhuset og Stortinget, men at ingen av byens vanlige borgere har lov til å kjøre her, det er litt pussig. Jeg synes jo det burde vært like regler for alle, sier Ringnes til Nettavisen.

Les også: Her gir Oslo-bilistene blaffen i det nye forbudet

REAGERER: Eiendomsinvestor Christian Ringnes mener det må være like regler for alle, og at også politikerne må la bilen stå nå som gjennomkjøringsveier er blitt stengt i Oslo sentrum.

- Noen som slipper unna

Han mener politikerne bør følge det de selv vedtar for andre.

- Hvis man vil lage regler, så synes jeg de reglene bør gjelde for alle, ikke minst for dem som lager reglene. Det bør ikke være slik at det er noen som slipper unna, bare fordi det er de som lager reglene, sier Ringnes, og peker mot en bil som kjører inn i rådhusgarasjen der politikerne parkerer gratis, som Nettavisen har omtalt gjennom flere artikler tidligere.

- Her har vi nok en rådhusansatt som får lov til å kjøre over plassen, mens vi andre da ikke får det, sier han.

Han synes det også er spesielt at det rett utenfor garasjen, er en egen parkeringsplass for håndverkere som er på oppdrag på rådhuset.

- Så hvis du er håndverker på rådhuset, så går jo alt bra. Men er du håndverker i det private, så får du bot på plassen her, sukker Ringnes.

Politikerne ønsker å fjerne mange av parkeringsplassene i garasjen, med unntak av 12 plasser, blant annet til byrådets biltjeneste. Men dette er ennå ikke gjort, selv om plassen nå er blitt stengt for bilkjøring.

Les også: MDG-politikere jubler over kjøreforbud: - Historisk!

KAN KJØRE: Til venstre er innkjøringen til rådhusgarasjen, der Oslo-politikerne fortsatt kan kjøre og parkere. Forbudsskiltene på Fridtfjof Nansens plass er nemlig plassert rett etter innkjøringen.

- Går kanskje litt vel fort

- Tror du mange reagerer på nettopp denne forskjellen?

- Ja, jeg tror det. Jeg tror det er veldig lite norsk, det at noen er likere enn andre. Så jeg tror nok at de som setter reglene, må være villige til å leve etter dem selv også, sier eiendomsinvestoren.

Les også: Slik stenges Oslo sentrum for biltrafikk

Han understreker at han er veldig positiv til grunntanken om et bilfritt sentrum, men advarer samtidig politikerne mot å få folk mot seg.

- Aristoteles snakket jo om den gylne middelvei. Jeg tror det er ganske viktig at sittende politikere i rådhuset i dag ikke går så langt at de får hele byens befolkning mot seg. Byutvikling er noe som foregår over hundrevis av år, og derfor skal man ta seg litt tid, sier Ringnes, og legger til:

- Så jeg mener at nå går det kanskje litt vel fort med å forvise bilen. Jeg tror det er en god idé å bruke tid på dette.

Som Nettavisen skrev mandag, var det mange som ga blaffen i det nye kjøreforbudet på den første dagen. Les mer om det her.

SE VIDEO: Her gir Oslo-bilistene blaffen i forbudet:

Les også: Nå stenges Oslo sentrum for gjennomkjøring

- Har godt av å gå mer

Han synes imidlertid at det er lurt av byrådet å fjerne parkeringsplassene fra gatene, og at folk i stedet må sette fra seg bilen i et parkeringshus.

- Jeg tror ikke bilen er fremtiden, så jeg tror det er riktig at fotgjengere og syklister skal få dominere sentrum, sier han, og understreker:

- Jeg tror vi også har godt av å gå mer. Sånne som meg, den typiske makelige 55-60-åringen som bare ikke gidder å ta offentlig transport, tror jeg ikke vi har så vondt av å gjøre, sier han.

- Kjører du selv bil i Oslo sentrum?

- Ja, jeg kjører bil. Det er jo mye lettere å komme fram enn noen gang, fordi det er jo ingen andre som gjør det, sier han med et smil.

KJØRTE LIKEVEL: Det var mange bilister som ikke brydde seg om det nye forbudet om å kjøre inn på Fridtfjof Nansens plass ved Oslo rådhus mandag morgen.

Les også: Politiet reagerer på Oslo-byrådets nye kjøremønster

- Har ikke fulgt med i timen

Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), slår imidlertid tilbake mot kritikken fra Ringnes.

- Her har ikke Christian Ringnes fulgt med i timen. Byrådet har allerede varslet at vi ønsker å fjerne alle private parkeringsplasser fra rådhusgarasjen. Det vil kun være plass til rådhusets tjenestebiler og HC-parkering, sier Marcussen, og legger til:

- Miljøpartiet De Grønne har argumentert for å fjerne politikernes parkeringsplasser på Rådhuset helt siden 2012, så dette er vi glade for at kommer på plass nå. Selv går jeg som regel til jobb, og har ikke bil.

Marcussen mener byrådet allerede gjør det Ringnes oppfordrer dem til.

- Parallelt med at det nye kjøremønsteret nå har blitt innført sikrer vi bedre parkeringsforhold for bevegelseshemmede og næringsaktører i hele sentrum, ikke bare for rådhuset. Disse endringene er på vei til å gjennomføres, men vi kan ikke gjøre alt samtidig. Jeg håper Ringnes og andre har litt tålmodighet, for vi er helt enige i at håndverkere må ha god tilgjengelighet, sier hun.

IKKE FULGT MED: Byråd for byutvikling, Hanna Marcussen, mener Ringnes ikke har fulgt med i timen når han kritiserer bruken av rådhusgarasjen.

Les også: MDG-topp Hanna Marcussen: - Enkelte dager har vært harde

- Fremtidsrettet politikk

Hun avviser at innkjøring forbudt-skiltene er plassert rett innenfor rådhusgarasjen, bare på grunn av garasjen.

- Nettopp for å beholde fleksibilitet og ta hensyn til de som har behov for å bruke bil, har vi beholdt muligheten for å kjøre inn Otto Sverdrups gate slik at alle som skal til rådhuset på arrangementer, som konsert, konfirmasjon, navnefest eller bryllup, kan bli sluppet av utenfor rådhusgarasjen og gå den korte veien opp til Oslos storstue, sier byråden.

Marcussen påpeker dessuten at det er god plass i parkeringshusene i området, om man har andre ærend i sentrum.

- Byrådets mål er ikke å «forvise» bilen, men å redusere biltrafikken i byen med omtrent en tredel, og å gjøre sentrum innenfor ring 1 fritt for privatbiler. Dette er politikk som flertallet i Oslo har stemt på. At flertallet bestemmer kalles demokrati, en svært klok idé som også eksisterte på Aristoteles’ tid, sier hun, og samtidig påpeker:

- Det stemmer at vi er utålmodige etter 18 år med et borgerlig byråd som har prioritert bilen høyest i byutviklingen, fremfor gående, syklende og alle de som bruker kollektivt for å få hverdagen til å fungere. Dette er fremtidsrettet politikk som har mennesker og ikke biler i fokus.

Les også: Fjerner 700 p-plasser i Oslo: Her parkerer politikerne helt gratis

MINIMALT: Bystyrepolitiker Eivind Trædal og leder av Oslo MDG, Einar Wilhelmsen, er glad for at det er blitt forbudt med gjennomkjøring i Oslo sentrum. Trædal mener også at rådhusgarasjen må brukes minimalt av politikerne.

- Nesten tomt allerede

Bystyrepolitiker Eivind Trædal (MDG), jublet mandag over at det nå er stengt for gjennomkjøring i Oslo sentrum.

Han mener det er viktig at politikerne slutter å bruke rådhusgarasjen.

- Det er interessant å se at det er nesten tomt allerede i garasjen. Jeg tror det er viktig at politikerne også lever som vi lærer. Når vi nå ønsker å redusere bilens plass i byen, så er det bare rett og rimelig at vi også lar være å bruke det, sier Trædal til Nettavisen, og legger til:

- Ingen av oss i MDG bruker bil til jobben, bortsett fra tjenestebilene i noen sammenhenger, så vi bruker ikke våre parkeringsplasser.

SE VIDEO: MDG-politiker jubler over full stopp i Oslo:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere