*Nettavisen* Nyheter.

- Religiøs reklame må vise effekt

Alle som reklamerer for Jesus og Allah må kunne dokumentere effekten, krever Human-Etisk Forbund.

12.05.05 09:25

Et ferskt høringsutkast fra regjeringen foreslår nemlig å åpne for religiøs reklame. Det finnes grenser for hva reklamen kan love oss, mener Lars Gule i Human-Etisk Forbund. Han krever at effekten av denne reklamen må dokumenteres.

- Det stilles en del krav til dokumentasjon i forhold til innholdet i reklame, og det er et krav jeg tror det må være rimelig også å stille i forhold til livssynsreklame, sier Gule til Kanal 24.

Han er svært kritisk til at religiøs reklame gis plass blant sjampo og leverpostei på fjernsynet.

- At sjarlataner og useriøse skal presentere folk overfor påstander om mirakler, frelse og så videre er en tendens som vi har allerede i dag, sier han.

Bjørn Olav Hammerstad i Levende Ord Bibelsenter sier på sin side at man ikke kan begrense ytringsfriheten så mye for å overbeskytte folk. Han mener livssynsreklame er en seier for ytringsfriheten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.