RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Sa han burde kjøre båten

Foto: Scanpix
Sist oppdatert:
Trond Olsen (46) ble stygt kvestet og mistet datteren Rebecca (17) i båtulykken i Drøbak. Men han er ikke sikker på hvem som kjørte.

FOLLO TINGRETT (Nettavisen): Tre mennesker mistet livet i den tragiske båtulykken sør for Oscarsborg i Oslofjorden utenfor Drøbak i fjor sommer.

En 31 år gammel bærumsmann er siktet for uaktsomt drap under særdeles skjerpende omstendigheter. Påtalemyndigheten mener mannen satt til rors da den hurtiggående RIB-en kjørte på land på Småskjær i Drøbaksundet i mørket.

Eieren av båten Trond Olsen (46) fortalte i retten mandag at det enten var hans datter Rebecca (17) eller hennes venninne som egentlig skulle føre båten over Oslofjorden da ulykken inntraff. Olsen var selv passasjer i båten og pådro seg alvorlige skader.

- Jentene skulle kjøre
- Jentene skulle kjøre, men så har det visst skjedd et eller annet. Jeg tror tiltalte tok over kjøringen av båten like før det smalt. Men jeg så ikke hvem som kjørte, jeg bare tror det var ham på grunnlag av en dialog vi hadde før det smalt, sa Trond Olsen.

MISTET DATTEREN: Trond Olsen ble selv hardt skadet i båtulykken, der han mistet datteren Rebecca (17).
MISTET DATTEREN: Trond Olsen ble selv hardt skadet i båtulykken, der han mistet datteren Rebecca (17).

- Jeg har ikke sett ham ta rattet. Det var umulig for meg å se hvem som kjørte der jeg satt, presiserte han.

Kjell Hesthammer (48) og Kjellrun Waagbø (43) ble drept momentant i sammenstøtet med Småskjær i Drøbaksundet, mens Trond Olsens datter Rebecca Semmen (17) døde senere samme dag på Ullevål sykehus. De øvrige fem passasjerene ble alvorlig skadd.

Etter første dag i retten er det fremdeles knyttet stor usikkerhet til hvem som faktisk førte båten på ulykkestidspunktet. Likevel har påtalemyndigheten valgt å ta ut tiltale mot en 31-åring som var om bord i båten.

Kommenterte farten
De åtte passasjerene hadde vært på konsert på Oscarsborg og var på vei tilbake til Drøbak da ulykken skjedde like etter klokken 01 på natten.

Tiltalte og Trond Olsen var venner før ulykken og hadde sammen vært på en rekke båtturer med ulykkesbåten tidligere. Både tiltalte og den 46 år gamle båteieren skal være båtkyndige. Den tiltalte 31-åringen har sjøfarts- og navigasjonsutdannelse.

- Jeg satt i en samtale med noen andre da båten begynte å kjøre, og jeg regner med at enten Rebecca eller venninnen kjørte. Det var i hvert fall det vi hadde snakket om. Da båten gikk opp i plan, reagerte en av de andre passasjerene på hastigheten. Da sa tiltalte at ingen andre som var mer kyndig enn ham til å føre båten i det farvannet der og da i mørket. Derfor regner jeg med at han styrte, sa 46-åringen.

Reagerte på kursen
Etter hvert skal Olsen ha reagert på kursen båten hadde.

- Det var mørkt, og jeg styrte ikke båten, så jeg reagerte ikke først. Men etter hvert stusset jeg på kursen og kommenterte det. Da svarte han (tiltalte, journ. anm.) ”slapp av, vi har kontroll”.

- Men tror du tiltalte kan ha overvåket jentenes kjøring, og ikke kjørt selv? ville aktor Hilde Bøch Høyer vite.

- Det har jeg ingen idé om. Vi kjente hverandre så godt, at jeg regnet med alt var i orden da han sa alt var under kontroll. Når jeg sier at jeg mener han kjørte, er det basert på dialogen vi hadde.

DØDSFERD: Båtulykken som tok livet av tre personer og skadde de fem andre om bord, har rystet lokalsamfunnet i Drøbak. Blant de drepte var en 17 år gammel jente.
DØDSFERD: Båtulykken som tok livet av tre personer og skadde de fem andre om bord, har rystet lokalsamfunnet i Drøbak. Blant de drepte var en 17 år gammel jente.

- Det neste jeg hørte etter at jeg ble forsikret at alt var under kontroll, var en slags skrapelyd. I neste øyeblikk ble vi kastet på land. Vi lå overalt på skjæret, fortalte Olsen.

Ropte på datteren
- Jeg ropte etter datteren min ... Det var venninnen som svarte. Jeg spør hvor Rebecca var, og venninnen peker. Da hører jeg at Rebecca puster, fortalte faren stille.

46-åringen fortalte i retten at han fant fram mobiltelefonen og ringte redningsskøyta Odd Fellow 2.

- Jeg ringte dem og varslet om at vi hadde gått på skjær, og at det sannsynligvis var døde mennesker ...

- Deretter ringte jeg moren til Rebecca og fortalte at vi hadde gått på et skjær. Hun spurte hvordan det hadde gått, og jeg svarte «det gikk greit», sa han tydelig preget.

Datteren døde senere samme dag på Ullevål sykehus av skadene hun pådro seg i sammenstøtet med Småskjær.

- Tiden etterpå har vært tøff. Veldig tøff, sa 46-åringen.

Hørte ropene
Han mintes datteren som en ansvarsbevisst og voksen 17-åring.

- Det var veldig tøft å miste henne, vi sto hverandre nær. Hun bodde hos moren sin, men det er bare to minutter unna der jeg bor. Så hun kom og gikk hos meg som det passet henne. Vi reiste også på mange ferier sammen, blant annet var vi i Afrika i fjor.

- Jeg stolte på henne, og lot henne låne båten. Hun hadde bevist for meg at hun var til å stole på. Det var aldri noe tull med henne, sa faren i retten.

- Det blir aldri bra igjen, sa han om tapet av sin unge datter.

Et kvinnelig vitne som var med i ulykkesbåten, fortalte at hun hadde bitt seg fast i sjokkropene til Trond Olsen.

- Han ropte stadig «Rebecca, du må ikke dø fra meg, du er livet mitt». Så hørte jeg han si i telefonen at flere var døde. Da skjønte jeg hvor alvorlig det var, fortalte hun.

Hun utpekte den tiltalte 31-åringen som sannsynlig fører av båten.

- Det var en av jentene som kjørte, før jeg hørte Trond Olsen be tiltalte ta over styringen. Da ble det førerbytte, sa hun.

Voldsomt sammenstøt
46-åringen har vært i langvarig rehabilitering for skadene han pådro seg. Han går fremdeles til behandling, og klarer ikke jobbe fulltid.

Politiets bilder fra åstedet, som ble lagt frem i retten mandag, viser at sammenstøtet med Småskjær har vært svært kraftig og skjedd i høy hastighet. Båten ble kastet 27 meter gjennom lufta før den landet i en steinur på andre siden av skjæret.

Trond Olsen antok selv at hastigheten kunne ha vært mellom 20-25 knop. RIB-en hadde makshastighet på 60 knop (ca 110 km/t).


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere